Fans in shock: K3 met hoofddoek en bikini in AI-show op Belgisch festival

Media door Janine

Oké, dit weekend liep het dus volledig uit de hand bij Kamping Kitsch Club in België. Tijdens het optreden van K3 doken er AI-beelden op die gewoon… tja, niet normaal waren. Denk aan: Hanne (31), Marthe (29) en Julia (23) in bikini, met een hoofddoek en oh ja, dansende dildo’s die voorbij zweefden. Sorry maar… what the actual?!

Kamping Kitsch Club

Kamping Kitsch Club omschrijft zichzelf als het 'vetste verkleedfeest van de wereld' en draait helemaal om foute outfits. Hoe ordinairder, hoe beter. Normaal gezien hoort een beetje bloot en over-the-top er dus bij. Maar… dit keer sloeg de combinatie van K3 en de expliciete visuals bij veel mensen totaal verkeerd.

Lees hier ook: K3 haalt woede van Belgen op de hals met satirisch corona-lied

K3-Fans zijn not amused

Op TikTok en Insta ging het meteen los. Onder de video’s kwamen reacties als: “Walgelijk”, “Dit gaat een beetje te ver” en zelfs “Ik ben in shock”. Vooral de hoofddoek-visual zorgde voor heftige reacties.

Ook op de Instagrampagina van K3 regende het boze comments. Eén fan schreef: “Voor veel vrouwen is een hoofddoek een onderdeel van hun identiteit. Het reduceren tot een verkleedpartijtje is respectloos.”

Kritiek van Muslim Right Watch

Ook Muslim Rights Watch België (MRWB) kreeg berichten van woedende mensen. Voorzitter Mohamed Amin Chaib zei in HLN: “Het plaatsen van een hoofddoek in een context vol expliciet seksueel getinte symbolen is kwetsend en respectloos. Wij vragen dan ook uitleg en verantwoording van Studio 100.”

Studio 100 zwijgt & festival biedt excuses

Studio 100, waar K3 onder valt, besloot zijn lippen stijf op elkaar te houden. Geen commentaar. Maar de organisatie van Kamping Kitsch Club moest wel reageren en kwam met excuses.

Hun statement: “Als organisatie nemen wij hiervoor de volledige verantwoordelijkheid. We willen duidelijk maken dat Studio 100 en K3 hier op geen enkele manier bij betrokken waren. Kamping Kitsch Club is een inclusief festival waar plaats is voor iedereen, ongeacht afkomst, geloof of overtuiging. Humor en zelfrelativering maken deel uit van onze identiteit, maar ook daar zijn grenzen.”

Ze voegden eraan toe: “Want als iemand zich gekwetst voelt, staat dat haaks op de waarden die wij als organisatie willen uitdragen.”

Socials ontploffen

Ondertussen was social media één groot drama-feest. Waar Kamping Kitsch normaal draait om chaos en fun, gaat het nu vooral om de vraag: wanneer is iets nog grappig en wanneer gewoon disrespectful?

De hashtag #KampingKitsch gaat viral op TikTok. Onder de video’s: mensen die totaal flippen van afschuw, maar ook genoeg comments in de trant van: “Hoe dacht iemand dat dit een goed idee was??”

AI is niet altijd je bestie

Dit hele incident bewijst dat AI niet altijd je bestie is. Sure, de technologie kan creatief zijn, maar de lijn tussen fun en kwetsend is soms flinterdun. Deze visuals gingen way too far. Resultaat: boze fans, publieke excuses en een flinke reputatie-deuk voor het festival.

Of dit nog gevolgen krijgt voor toekomstige edities? No clue. Maar één ding weten we zeker: dit AI-experiment bij K3 was er eentje die echt in de categorie doe maar niet valt.