'Racistische trui' van H&M krijgt nog een staartje

Media door Redactie Ze.nl

De 'Coolest monkey in the jungle'-trui die werd gedragen door een donker jongetje was de afgelopen weken het gesprek van de dag. Hoewel de moeder van het kindmodel het oké vond, viel de associatie niet bij iedereen in goede aarde. Het Zweedse modemerk werd van verschillende kanten van racisme beschuldigd, onder andere door beroemdheden zoals The Weekend en Diddy. De beelden werden verwijderd, H&M kwam met een excuus en alle exemplaren van de trui zijn gerecycled. Maar dat bleek niet het einde van het verhaal.

Lees ook: Moeder van kindmodel 'racistische H&M-trui' spreekt zich uit

H&M heeft maatregelen genomen om te zorgen dat zoiets nooit meer gebeurt. Nieuwszender CNN meldt dat het bedrijf een 'global diversity manager' heeft ingehuurd. Haar schone taak is om de diversiteit van het merk te verzorgen. "Het recente incident was volledig onopzettelijk, maar het toont heel duidelijk aan hoe groot onze verantwoordelijkheid is als een wereldwijd merk", schrijft H&M in een verklaring op hun social media. "Onze toewijding om op diversiteit en inclusiviteit te richten willen we uitbreiden, daarom hebben we een wereldwijde leider aangenomen op dit gebied."

Wat vind jij van deze beslissing: een goed initiatief of onnodig?

H&M trui

 

Lees ook: H&M onder vuur om 'racistische' trui voor kinderen