Beauty / Gezicht
Gezicht

How to: gezonde krullen

Vrouwen.nl's Whitney schrijft elke maand over beauty, verzorging en lifestyle. Deze twintigjarige modegek is van Antiliaans/Dominicaanse afkomst en noemt zichzelf een ware beauty freak.

Ongeveer 7 maanden geleden besloot ik mijn beschadigde haar te knippen. Omdat ik krullen heb kromp de boel enorm in en vanwege het feit dat ik niet wist hoe ik mijn haren moest verzorgen, bleven ze er pluizerig en droog uitzien. Op gegeven moment realiseerde ik me dat ik gewoon een verkeerde levenswijze had. Hieronder de belangrijkste stappen die ik neem om mijn krullen gezond te houden.

1. One banana a day makes your curly hair stay okay!
Eet volgens de schijf van vijf! Je hebt vitamines nodig om die beauties te laten glanzen en veren! Mijn favoriet is banaan, omdat het antioxidianten, vitamine A, B6, B12, E en F bevat. Ze bevatten ook kalium en dit versterkt je haar. Hoeveel stukken fruit en groenten je moet eten op een dag hangt af van je leeftijd en geslacht. Op voedingscentrum.nl kun je berekenen wat je dagelijks binnen moet krijgen om lekker gezond te zijn. En geloof me: Wanneer je niet gezond bent, zijn je krullen veel minder levendig.

2. Haarmaskers
- Aussie moist 3 minute miracle
Dit product is echt geweldig. Ken je dat? Vet lang onder de douche staan en je haar proberen uit te kammen? Nou na het gebruik van deze haarmasker heb je daar totaal geen last van. Bovendien kan je het ook ’s ochtends doen, aangezien het maar voor drie minuten in je haar hoeft te zitten.

- Shea moisture: Raw shea butter deep treatment masque
Mocht je toevallig in Amerika zijn, dan kun je dit haarmasker proberen. De naam zegt het al, het is gemaakt van pure sheaboter, dit is onwijs goed voor droog, krullend/kroes haar. Bovendien bevat het ook arganolie.

- Eigen haarmasker
Je hebt vast heel veel goede ingrediënten in de keuken staan en die kun je gebruiken voor een gezond haarmaskertje. Geen trek in die avocado, omdat die bruin begint te worden van binnen? Maak er dan een haarmasker van! Haal het schil ervanaf stop het in de blender, giet er wat olijfolie/kokosolie bij en een banaan. De hoeveelheid fruit, groenten en oliën die je nodig hebt, hangt af van de lengte en dikte van je mooie bos krullen/kroeshaar.


3. Water, water en nog eens water
De laatste tijd drink ik veel meer water. En raad eens? Mijn haren zijn veel gezonder geworden!


4. Olie!
Mijn haar houdt van kokosnootolie. Nadat ik de leave-in conditioner op mijn haar heb aangebracht, smeer ik ook er kokosnootolie in. Het maakt je krullen glanzend. Bovendien beschermt en herstelt het je haar. Je kunt ook andere soorten olie gebruiken.

5. Geen hitte!
Je krullen haten hitte, dus voorkomen die handel! Neem als vuistregel dat je om het half jaar je haren zult stijlen/föhnen. Was je haar met koud water (oei oei oei, altijd weer een uitdaging voor mij) en als je een diffuser gebruikt op je föhn: Zet hem op de laagste of middelste stand.


6. Zijden kussensloop/sjaal/slaapmuts.
Ga je slapen? Slaap op een zijden kussensloop of prop je krullen in een slaapmuts. Heb je geen zijden kussensloop of slaapmuts? Gebruik dan een zijden sjaal. Zijden voorkomt dat je haar gaat pluizen.

Heb je zelf ook je eigen beautyrituelen? Deel het met ons!


Source,source,source