Review: Desert Flower

Media door Jet

Twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het bijzondere levensverhaal van Waris Dirie, toen in de vorm van het boek Mijn woestijn. Het verhaal greep me naar de keel en toen ik hoorde dat het boek was verfilmd, was ik dan ook razend nieuwsgierig. Vol verwachtingen nam ik plaats in de bioscoop...

Waris wordt geboren als nomadendochter in de woestijn van Somalië. Samen met haar vader, moeder, dierbare broertje 'old man' (hij heeft grijs haar) en hun geiten leidt ze een gelukkig leven. Totdat haar vader haar op 13-jarige leeftijd uithuwelijkt aan een veel oudere man. Waris ziet geen andere keus dan te vluchten... Dagenlang zwerft ze zonder eten en met bebloede voeten door de Somalische woestijn, op zoek naar de stad Mogadishu waar familie van haar moeder woont.

Ze redt het tot de grote stad en wordt door haar familie naar Londen gestuurd om te werken bij de Somalische ambassadeur. Het is een zware en eenzame tijd. Als er oorlog uitbreekt in haar moederland en de ambassade sluit, staat Waris weer op straat zonder ook maar één woord Engels te kunnen. Gelukkig loopt ze Marilyn tegen het (nogal aparte) lijf. Ze helpt Waris en al gauw worden ze de beste vriendinnen. Aan haar onthult Waris een groot geheim: ze is op vijfjarige leeftijd besneden en leeft al die jaren met veel pijn.

Als Waris op een dag aan het werk is als schoonmaker bij een fast food-restaurant trekt ze de aandacht van een wereldberoemde modefotograaf. Na enige aarzeling laat ze zich fotograferen, wat het begin van een succesvolle modellencarrière betekent. Toch blijft haar leven niet over rozen gaan: ze verblijft illegaal in Engeland, is tot haar oren verliefd op een Amerikaan waarvan ze alleen een adres heeft en ook haar besnijdenis kan ze niet loslaten...

Ik kan niet anders zeggen dan: wat een indrukwekkende film! Zelfs toen de aftiteling afgelopen was, zat ik nog in gedachten naar het beeldscherm te staren. Het verhaal is boeiend, confronterend, ontroerend, grappig en verveelt geen moment.

Het personage Waris is er één om verliefd op te worden. Wat een krachtige, sterke vrouw met niet alleen een in en in goed hart, maar ook nog eens een prachtig uiterlijk. Echt een gevalletje van: net zo mooi van buiten als van binnen. De actrice die de rol van Waris speelt, Liya Kebede, is oogverblindend mooi en spat van het scherm af!

Het onderwerp, vrouwenbesnijdenis, is heftig. Vooral als vrouw zijnde. De scène waarin Waris erachter komt dat het helemaal niet normaal is om besneden te zijn en dat niet alle vrouwen dit vreselijke proces hebben ondergaan, is hartverscheurd om te zien. En dan het fragment van de besnijdenis zelf. Bereid je maar vast voor, want dat zal niet gemakkelijk worden... De tranen liepen mij in ieder geval over de wangen. Waris strijdt nog steeds tegen vrouwenbesnijdenis. Ze richtte in 2002 een foundation op, waarmee ze de wereld bewust wil maken van het feit dat 150 miljoen vrouwen en meisjes wereldwijd slachtoffer zijn van genitale verminking. Niet alleen in Afrika, maar ook in Azië, Europa, Amerika en Australië.

Hoe heftig het onderwerp ook is, de film bevat ook humor. Dit is ook iets waar Waris ook bewust voor gekozen heeft. De komische noot komt vooral in de vorm van beste vriendin Marilyn: een nogal excentriek persoon. In het begin irriteerde ik me nogal aan haar, maar uiteindelijk moest ik toch ook wel om haar lachen.

Kortom: Desert Flower is een bijzondere veelzijdige film en dus een echte aanrader voor alle Ze's!

Desert Flower is vanaf 8 april te zien in de Nederlandse bioscopen.