Review: Gangsterboys

Media door Danielle

In deze misdaadkomedie wordt de Turkse Mahmut gespeeld door Önder Dogan en de rol van de half Turkse Apo wordt vertolkt door Yes-R. Ze dromen ervan om gangsters te worden, maar verdienen hun geld voornamelijk met kruimeldiefstal om zo mee te kunnen doen aan een grote rapbattle. Als ze door de politie gesnapt worden tijdens een cocaïnedealtje, worden ze voor de keuze gesteld: de bak in of infiltreren in een Turkse gangsterbende. Ze worden vernederd met een ontgroeningritueel en weten een ogenschijnlijk simpele klus te laten mislukken. En dan zijn er nog de meisjes Serpil (Gamze Tazim) en Fatma (Fatma Genc) waar Mahmut en Apo hun oog op hebben laten vallen.

Voor Önder 'Turk' Dogan was dit zijn debuut op het witte doek, hij had nog niet eerder in een film geacteerd. Yes-R speelde eerder al een rol in Een Beetje Verliefd. De chemie tussen deze twee talentvolle rappers is de kracht van de film. Regisseur Paul Ruven gaf de jongens de ruimte om te improviseren, ze kregen veel vrijheid in het script en deze spontaniteit komt duidelijk naar voren tijdens het kijken van de film. Ik ben vooral verrast door de acteerkwaliteiten van Yes-R, wie had gedacht dat het kleine neefje van Ali B zo veel talent in zich zou hebben?

Toch heb ik ook zeker een aantal aanmerkingen op de film Gangsterboys. Door naar mijn idee (te veel) aandacht te schenken aan de invulling van de rollen van de twee gangsterboys, lijken de andere typetjes behoorlijk afgeraffeld te zijn. Paul Ruven wist onder andere Jeroen van Koningsbrugge, Georgina Verbaan en Beau van Erven Dorens te strikken voor een kleine rol. Helaas vervallen zij in stereotiepe personages, rollend van het ene cliché in het andere.

De afgelopen jaren werd de Nederlandse film naar een hoger niveau getild, naar mijn idee laat Gangsterboys dit gemiddelde weer zakken als een baksteen. Je zou alles met een korreltje zout moeten nemen, dan zijn de 85 minuten nog wel uit te zitten. Doe mij maar een live optreden van het rappersduo, dan krijg je tenminste écht waar voor je geld.

Gangsterboys is vanaf 18 februari te zien in de Nederlandse bioscopen.