Review: A Serious Man

Media door Anneke

De Joodse Larry Gopnik (Michael Stuhlbarg) is professor natuurkunde aan de plaatselijke universiteit. Wanneer hij van zijn vrouw Judith (Sari Lennick) hoort dat zij verliefd is geworden op een wat stabielere collega stort zijn hele wereld in elkaar. Hij heeft een werkloze, gehandicapte broer die weigert het huis te verlaten en kinderen die met geld smijten en constant in de problemen raken. Ook op de universiteit - waar een uitwisselingsstudent hem eerst probeert om te kopen en later aan te klagen - gaat het Larry niet voor de wind. Ondertussen kan hij alleen maar kijken naar zijn mooie buurvrouw die regelmatig naakt in de tuin ligt te zonnen. Met hulp van de Joodse kerk doet hij er alles aan om in een serieuze man te veranderen, terwijl hij stiekem hoopt dat zijn vrouw Judith dan bij hem terugkeert. Het levert een hoop hilarische situaties op, waarin de absurdistische humor van de Coen Brothers natuurlijk centraal staat.

A Serious Man is een film waarin Ethan en Joel Coen de buitenwijken van Minnesota uit hun jeugd laten herleven. Het strenge Joodse milieu wordt aan alle kanten belicht. Dat gebeurt op (zwart) humoristische wijze, op weergaloze wijze neergezet zoals alleen de Coen Brothers dat kunnen. Ze geven een goed beeld van de Joodse gemeenschap in Amerika, waarbij ze afwijken van het geijkte beeld dat de mensen doorgaans hebben: dat van de extreme Chassadiem. Het is wel een film waarbij je constant goed moet opletten. Het verhaal raast als een wervelstorm over het scherm en je wordt constant heen en weer geslingerd tussen verschillende verhaallijnen. Toch is het een overweldigende film, waarbij je na afloop wederom zult zeggen: de Coen Brothers hebben het 'm weer geflikt. A Serious Man zal tijdens de aankomende Golden Globes en Oscars vast wel weer een of meer prijzen in de wacht slepen.

A Serious Man is vanaf donderdag 21 januari te zien in de Nederlandse bioscopen.