Review: Het Leven Uit Een Dag

Media door Jet

In de wereld waarin Benny geboren wordt, leeft iedereen maar één dag. Je wordt geboren als baby, na een paar uur ben je al een kleuter en voor je het weet ben je veranderd in een puber; je ervaart alles maar één keer. Op school leert Benny over de wereld waar hij in leeft: zo wordt hem onder andere verteld dat hij slechts één keer verliefd zal worden en één keer zal genieten van de liefdesdaad. Daarna zullen alle romantische gevoelens voorgoed verdwijnen. Ook wordt verteld over de hel: de wereld van herhaling, die trouwens erg veel op onze lijkt, waar je wel honderd keer verliefd kunt worden en seks kunt hebben met verschillende mensen. Hierdoor zijn deze ervaringen niet meer uniek en dus minder bijzonder.

Als Benny ondertussen afgestudeerd piloot is, ontmoet hij een meisje in een kroeg: Gini. Benny weet niet wat hem overkomt: haar ogen, haar geur, haar haren: hij is op slag verliefd op dit meisje en zij ook op hem. Ze hebben samen de tijd van hun leven en belanden uiteindelijk samen in bed. Maar er is een probleem: na de liefdesdaad verdwijnen hun gevoelens voor elkaar helemaal niet. Ze zijn nog steeds dolverliefd en hun liefde voor elkaar blijft alleen maar groeien. Het idee dat ze samen slechts één dag  hebben maakt hen zo ongelukkig dat ze een plan bedenken. Ze willen in de hel belanden, waar ze dag in dag uit van elkaar kunnen genieten en de liefde kunnen bedrijven. Om in de hel te komen, moeten ze een vreselijke misdaad plegen; ze doden een blinde man en worden al snel ter dood veroordeeld. Er gaat echter wat fout tijdens het proces waardoor de twee geliefden niet op hetzelfde moment in de hel terechtkomen. Ze staan er allebei alleen voor.

Wanhopig gaan Benny en Gini op zoek naar elkaar. Echt makkelijk is deze zoektocht niet en al snel komen er andere mensen in hun levens. Ze gaan met andere mensen naar bed en worden opnieuw verliefd, maar toch kunnen ze elkaar niet vergeten. De hel die voor hun een hemel zou moeten zijn, heeft toch meer weg van een hel. Gaat het ze lukken om elkaar te vinden?

Op visueel gebied is deze film echt een klein meesterwerkje. De manier van filmen en het gebruik van licht en kleur past waanzinnig goed bij de film. De liefde tussen Benny en Gini knalt hierdoor echt van het doek af. Ook visueel heel bijzonder, is dat als Benny en Gini elkaar kwijtraken in de hel, het beeld zich in tweeën splitst. Hierdoor kun je zowel Benny als Gini volgen in hun zoektocht naar elkaar. Is dat niet heel vervelend om naar te kijken?, hoor ik je denken. Dat valt reuze mee. Zodra je ogen een beetje gewend zijn, is het juist waanzinnig interessant. En als er iets belangrijks gebeurt bij Benny is het wat rustiger aan de kant van Gini en andersom, zo is het allemaal wat makkelijker te volgen. Het zorgt regelmatig voor frustrerende momentjes als je ziet dat Benny en Ginny soms zo dichtbij elkaar zijn, dat je bijna op wilt staan en roepen: 'Kijk achterom!' Het splitscreen symboliseert ook heel mooi hun liefde: ook al zijn ze niet bij elkaar, ze zijn wel altijd met elkaar bezig.

De acteurs zijn erg goed gecast. Benny wordt gespeeld door Matthijs van de Sande Bakhuyzen, die er niet alleen waanzinnig goed uitziet maar ook heel overtuigend speelt. Gini wordt zeer goed gespeeld door de voor mij nog onbekende Lois Dols de Jong. Hoewel ze niet een standaard knap meisje is, heeft Gini toch iets betoverends en weet ze alle kijkers voor zich te winnen. Ook zijn er leuke bijrollen van Tygo Gernandt, Hadewych Minis, Terence Schreurs en Egbert Jan Weeber.

Het verhaal is ontzettend romantisch en daardoor heerlijk om naar te kijken. Je leeft echt met deze twee verliefde jonge mensen mee en hoopt dat ze elkaar zullen vinden. Ook laat de film je nadenken over onze wereld (de hel) waarin alles maar tot in de oneindigheid herhaald kan worden. Is dat wel zo goed of zouden we ons leven iets exclusiever moeten leven?

Kortom: een fijne romantische film met goede acteurs op een originele manier verfilmd. Anders dan andere Nederlandse film. Kijken dus!