Review: Seven Pounds

De afgelopen jaren heeft Will Smith bewezen één van de beste acteurs van de Verenigde Staten te zijn. Ondanks dat zijn rollen vaak dezelfde karaktertrekken hebben (kijk maar naar zijn personages in Hancock, I Am Legend, I-Robot, Bad Boys en Hitch), verveelt hij niet snel en weet hij zijn personage elke keer weer perfect neer te zetten. Dat hij ook gevoelige rollen kan spelen, bewees hij al in The Pursuit of Happiness en nu ook in Seven Pounds.

Het probleem van Seven Pounds is dat het verhaal zich onmogelijk laat omschrijven. Niet omdat het verhaal niks om handen heeft, juist niet. Het is een ontzettend complex verhaal, met veel verborgen symbolisme en veel -schijnbaar- losse eindjes die uiteindelijk toch allemaal aan elkaar geknoopt worden. Het probleem is dat je weinig over het verhaal kunt vertellen zonder het hele plot -en daarmee de hele film- te verklappen. De film is namelijk een aaneenschakeling van losse scènes die in het begin helemaal niets met elkaar te maken lijken te hebben. Pas halverwege begin je verbanden te zien en wordt de impact van het verhaal je pas echt duidelijk.

De tagline op de filmposter is 'Seven Names. Seven Strangers. One Secret'. En deze zin omschrijft de hele film. Will Smith speelt Ben Thomas die goede daden voor anderen verricht. Maar welke daden dit precies zijn en vooral waarom hij dit doet, wordt je pas aan het eind van de film helemaal duidelijk. Zelfs als je halverwege de film een vermoeden begint te krijgen van waar hij mee bezig is, dan nog slaat het einde er hard in.

Ik zal niet ontkennen dat ik een fan ben van Will Smith. Maar zelfs de grootste criticus kan niet anders dan beamen dat dit weer een glansrol is van de miljoenenacteur. Elke keer weer weet hij je te raken of te charmeren met een blik of een glimlach, en welke emotie hij dan ook uitbeeldt; ze spatten van zijn gezicht af. Daarnaast is het echter een hele ingetogen rol, een rol waarin we hem niet al te vaak zien, maar die hem op het lijf geschreven is. Ook Rosario Dawson (bekend van Death Proof en Sin City) en Woody Harrelson (bekend van Battle in Seattle en Kingpin) spelen prachtige en ontroerende rollen.

Zijn er ook nog slechte kanten aan de film? Bijna niet. In veel recensies wordt het langzame begin als een nadeel genoemd. Ik vond juist dat het begin heerlijk opbouwend was en dat het einde er vrij snel doorheen gejaagd werd. Er op terugkijkend, past dit ook wel weer bij het verhaal, dus een echt nadeel kun je het niet noemen. Verder kloppen er enkele verhaaldetails niet helemaal, zeker niet op het einde, maar een kip die daar op let en zich er ook echt druk om zal maken.

Zonder te veel over het verhaal te willen verklappen, zou ik zeggen: ga deze film zien! En lees je vooral van tevoren niet te veel in op internet. Je wilt echt niet dat je het plot aan het begin van de film al weet. Het haalt de hele impact van de film weg en de film raakt je pas echt op het moment dat je beseft wat de hele betekenis is van Ben's acties. Ik ben zelf geen groot fan van dramafilms, maar deze film heeft mij (en de mensen met wie ik naar deze film ben geweest) meerdere keren tot tranen gebracht. Zo mooi is hij! Hij zit de komende weken wel in mijn hoofd gebeiteld. En, normaal gesproken luister ik niet snel naar Oprah Winfrey, maar deze keer had ze een punt toen ze zei: "This movie is going to change your life!"

De film Seven Pounds draait nu in de bioscoop!