Review: The Bourne Ultimatum

In The Bourne Identity wordt Jason Bourne (Matt Damon) wakker op een schippersboot in Frankrijk met twee kogelgaten in zijn rug en een Zwitsers banknummer in zijn heup. Verder heeft hij geen idee wie hij is. Al snel komt hij erachter dat iets of iemand ervoor wil zorgen dat hij voorgoed verdwijnt. Noodgedwongen gaat hij op zoek naar zijn identiteit terwijl hij overal achterna gezeten wordt. Langzaam maar zeker ontdekt Jason dat hij een huurmoordernaar is bij een speciale eenheid. Geschokt door zijn verleden en in een poging om alles achter zich te laten, probeert jason met zijn vriendin, Marie (Franka Potente) ver weg een veilig heenkomen te zoeken.

In The Bourne Supremacy zien we Jason en Marie die ondanks de vele nachtmerries van Jason samen gelukkig zijn in Goa, India. Dit gelukkige leven word bruut verstoord als Marie om komt bij een moordaanslag bedoeld voor Bourne. Jason keert deze keer terug in zijn rol als moordenaar om de dood van zijn vriendin te wreken.

In The Bourne Ultimatum wil Bourne eindelijk duidelijkheid over zijn verleden. Hij weet nu wie hij is maar nog niet hoe hij in dit alles verzeild is geraakt. Bourne is vastbesloten om de onderste steen boven te krijgen en wil hier alles voor doen. Deze zoektocht leidt hem van Moskou naar Parijs, Madrid, Londen, Tanger en tot slot naar New York. Ondertussen word hij nog steeds achterna gezeten door de CIA, Interpol, politie en wie al niet meer. Met name CIA-agent Noah Vosen (David Strathairn) heeft  nog een appeltje met hem te schillen en zit hem dan ook met een heel team van huurmoordenaars op de hielen.

Ik was voor het zien van de film eigenlijk een beetje bang dat het tegen zou vallen. Tweede films vallen vaak vies tegen door ijle pogingen om de film nog spectaculairder te maken dan de eerste film, laat staan een Derde film! Gelukkig was mijn angst ongegrond. Er werd niet geprobeerd om de vorige films te overtreffen door de toevoeging van té heftige actiescenes.

Net als in de eerdere films was het camerawerk wild en schokkerig. Dit zorgde er niet alleen in de eerste maar ook in de laatste film voor, dat je constant gefocust blijft en gedwongen wordt op te letten. Een autocrash oogt alsof je er zelf middenin zit, zonder ook maar een keer het idee te krijgen dat iets nep is.

Goed opletten is ook van belang als je de eerdere films niet gezien hebt: in de eerste 15 minuten zie je namelijk alle belangrijke personages voorbijkomen terwijl er in no time verschillende plotlijnen worden uitgezet.

De scene's zijn wild, wervelend en toch continu verassend. Een scene is zelfs 'absoluut huiveringwekkend en adembenemend spannend' te noemen.

Matt Damon is zo goed als geknipt voor deze rol. Ondanks dat ik een iets ouder ogende acteur gekozen zou hebben, speelt hij zijn rol fantastisch. Hij is een meester in het laten zien van emoties op een hele koele manier. Zijn frustratie en onzekerheid maar ook het harde bijna gevoelloze van een huurmoordenaar laat hij perfect zien.

Mijn slotconclusie is dat je deze film gezien moet hebben: spanning, sensatie en een geweldig verhaal staan garant voor een toptijd!

Geschreven door Reza