Review: Nova Zembla

Media door Janneke

Hongerige ijsberen, ijzige kou en grote uitputting: Nova Zembla vertelt het legendarische verhaal uit 1596 over doorzettingsvermogen en overleven onder de erbarmelijke omstandigheden op het barre Nova Zembla.

Nova Zembla is een waargebeurd verhaal, dat gaat over de avontuurlijke ontdekkingsmissie van Willem Barentsz (Derek de Lint). Alle gebeurtenissen zijn opgeschreven in een dagboek door het jonge bemanningslid Gerrit de Veer (Robert de Hoog). In het 16e eeuwse Amsterdam waarin de scheepsbemanning wordt samengesteld, is Gerrit de Veer assistent van de bekende dominee Petrus Plancius (Jan Decleir) en bovendien verliefd op diens mooie dochter Catharina (Doutzen Kroes). Als grote initiator van de ontdekkingsreis besluit Plancius om de verlegen Gerrit mee te sturen op de expeditie van Barentsz en Heemskerck (Victor Reinier) - zolang hij maar ver weg is van zijn dochter.

De reis wordt een voortdurende strijd. Niet alleen tegen stormen, sneeuw en ijs; ook moet Gerrit zich zien te handhaven te midden van de ruwe zeebonken. Alleen een slimme weesjongen, Jan, kiest vanaf het begin zijn kant. De zee en de natuur onttrekken zich aan alle wetten. Het schip van Barentsz komt muurvast te zitten in het ijs en dreigt te worden gekraakt door gigantische ijsschotsen. De bemanning is gedwongen het houten vaartuig te verlaten.

Op het barre Nova Zembla bouwen ze een hut om te overleven en de winter door te komen. De omstandigheden zijn erbarmelijk: de levensgevaarlijke ijsberen, de snijdende vrieskou, het gebrek aan vers voedsel? Maar vooral ook: de anderen. Is er een weg terug naar de bewoonde wereld? Zijn de kaarten van de dominee wel betrouwbaar? Weet Barentsz het moreel van zijn mannen op peil te houden? En zal Gerrit de liefde van zijn leven weer in zijn armen sluiten?

Regisseur Reinout Oerlemans did it again! Na de kaskraker Komt een Vrouw bij de Dokter, heeft hij wat mij betreft weer een prachtig verhaal (in 3D) neergezet. Een verhaal dat absoluut verteld moest worden.

De cast weet Nova Zembla geweldig neer te zetten. Gerrit de Veer groeit uit van jochie tot leider en dat weet acteur Robert de Hoog zeer goed over te brengen. In het begin is hij een verlegen jongen, die op moet boksen tegen eikels van bemanningsleden en bovendien het vertrouwen van Willem Barentsz moet zien te winnen. Daarnaast moet hij overleven onder de barre omstandigheden, terwijl hij zijn grote liefde Catherina mist. Maar niets is voor de acteur te veel. Elke emotie weet hij zeer goed neer te zetten. Bovendien zal menig acteur jaloers zijn, want Robert mag één van de mooiste vrouwen op aarde kussen: Doutzen Kroes.

En je kunt zeggen wat je wilt, maar ook Doutzen - die haar acteerdebuut maakte - heeft haar personage Catharina erg geloofwaardig neergezet. Het is weliswaar een kleine, maar zeer belangrijke rol. Van haar Friese accent is overigens niets meer te bekennen en haar mooie verschijning telt natuurlijk al voor twee - al was er soms wel erg veel ?tiet? te zien.

Ook petje af voor acteur Derek de Lint, die de rol van Willem Barentsz ontzettend goed neerzet. Hij weet werkelijk elke rol prachtig te vertolken, of dat nou Dokter Rossi in Gooische vrouwen is of Willem Barentsz in Nova Zembla

Ondanks dat ik Victor Reinier nog altijd zie als de ?stuntelige? Dick Vledder uit Baantjer, wist hij met vol overtuiging zijn rol als Kapitein van Heemskerck neer te zetten. Hij straalde gezag uit en dwong respect af bij zijn bemanning.

Wat ik absoluut nog even wil benoemen zijn de prachtige locaties. Nova Zembla is gefilmd in IJsland, Nederland, België, Canada en de Noordzee. Wat zullen ze het af en toe KOUD hebben gehad bij het filmen! En om deze prachtige plekken om te toveren tot 1596, is er zo?n 1221 kilo luchtvracht aan materialen vervoerd en 13,7 zeevracht verscheept. Ook hebben Reinout en zijn crew goed gelet op details, zoals de kleding en onverzorgde tanden bij de ?armere tak? van de bevolking.

Nova Zembla, waar een groot deel van Nederland naar uit heeft gekeken, maakt zijn verwachtingen waar. Mede door het fantastische filmwerk, de prachtige locaties en acteerprestaties. Dus zet die 3D-bril maar op en geniet!

fout in embed: media provider niet ondersteund

Nova Zembla is vanaf 24 november te zien in de Nederlandse bioscopen.