MIAauw? MIAwow!

Vrije tijd door Redactie Ze.nl
Indrukwekkend bijzonder

Het verhaal van M.I.A. is net zo bijzonder als haar muziek is. M.I.A./Maya werd geboren in Engeland, maar toen zij amper drie jaar oud was, verhuisde haar familie terug naar Sri Lanka. Haar vader wilde graag actief zijn bij de Tamiltijgers: rebellen die strijden voor een onafhankelijk Sri Lanka. Hij richtte EROS op: een revolutionaire studentenorganisatie en militante Tamilgroep. Hierdoor moest haar vader al snel onderduiken en leefde Maya met haar moeder en zus bij haar grootouders. Toen de burgeroorlog escaleerde, verhuisde het gezien naar India. Daar leefden ze met weinig eten en zonder elektriciteit en water in een afgelegen dorpje. Omdat Maya, haar zusje en pas geboren broertje ziek werden, haalde een familielid de familie terug naar Sri Lanka. De burgeroorlog bereikte z'n toppunt, dus lang konden zij daar niet blijven. Ze vluchtten eind jaren tachtig via onbegaanbare wegen naar India en uiteindelijk naar Engeland. Maya was toen elf jaar.


Van Sri Lanka naar Engeland

In Engeland kwam ze via de radio van de buren voor het eerst in aanraking met hiphopmuziek. De muziek van Public Enemy en N.W.A. stonden de opstandige, gefrustreerde en door oorlog getekende puberende Maya wel aan. Als jonge studente kreeg ze door haar creativiteit een studiebeurs en studeerde kunst, film en video. In haar werk gebruikte ze veel beelden uit haar jeugd. Granaten, tijgers, geweren en palmbomen combineerde ze met felle kleuren. Haar werk ondertekende ze met: M.I.A., wat Missing In Action betekent (Vermist in de Strijd). Wegens een groot succes op een expositie, kwam er zelfs een boek uit over haar werk. Toen de Britse band Elastica M.I.A. vroeg de cover voor hun album te ontwerpen, kwam zij in aanraking met een viersporenrecorder en de microfoon. Ze begon zich toe te leggen op een kustvorm waarbij zij zich het minst op haar gemakt voelde: muziek. Echter, haar demo werd goed opgepikt en het balletje begon te rollen. M.I.A. mocht een contract tekenen bij XL-Records (o.a. Basement Jaxx en The White Stripes) waarbij ze zelf de creatieve controle mocht houden. Niet lang daarna stond in het voorprogramma van onder andere Gwen Stefani en werkte ze samen met Missy Elliott en Timbaland.


Wereldmuziek

In augustus trad de inmiddels 30-jarige M.I.A. op in de BRAVO-tent op het Lowlands festival. Het geluid van dat optreden was jammer genoeg slecht. Nou is de muziek en het stemgeluid van M.I.A. op z'n zachtst gezegd al 'bijzonder' te noemen. Maar als deze lichtelijk valse klanken - op een Bollywood ritme met sirenes en geweerschoten - ook nog eens galmen, komt haar muziek wel heel raar je hoofd binnen. Toch deed dit niet af aan de sfeer. Gelukkig klinkt de muziek op het album prima. Het grappige is dat zij voor dit album eerst samen zou werken met Timbaland. Maar dat ging niet door omdat ze geen visum kreeg voor Amerika. Daarom werd Kala opgenomen in India, Angola, Jamaica, Australië, Japan en Trinidad en werkte M.I.A. samen met de Engelse en Amerikaanse hiphopproducers Diplo en Switch: een geluk bij een ongeluk. Timbaland doet wel mee in Come around, het laatste en meest commerciële nummer op Kala. M.I.A richtte onlangs Zig-Zag op: haar eigen platenlabel. In haar pittige teksten over wereldproblematiek gebruikt M.I.A. een mix van Tamil, Cockney en Amerikaanse volkstaal. Sirenes, raceauto�s, geweerschoten, verknipte samples (van o.a. van de Pixies, Blaqstar en The Clash) en hele speciale effecten maken van elk nummer iets bijzonders. En M.I.A. zingt misschien niet heel zuiver, haar stem werkt in haar muziek wel echt als een instrument. Haar muziek past met de invloeden van Afrikaanse drum, Bollywood, baile funk, electro en Jamaicaanse dancehall in het hokje "Wereldmuziek". Maar dan wel hele hippe wereldmuziek!

M.I.A.
Kala
Speelduur: 57 minuten
Uitgebracht door XL Recordings

Bestel Online!

Kala
M.I.A.