Margriet Sjoerdsma: jazzbelofte en bezige bij

Vrije tijd door Redactie Ze.nl

Jong, fris en mooi. Dat is de eerste indruk die Margriet op me maakt, als ik haar tref in een restauratie op Amsterdam CS. Dus dit is nu die jazzlegende in wording? Niks stoffigs aan! Want wie denkt dat jazz een ouderwetse muziekstroom is, heeft het mis. De hitlijsten worden er nog niet door gedomineerd, maar de pure muzikanten die het tegenwoordig zo goed doen, laten zich graag door jazz inspireren. Zo ook Margriet, die op haar zestiende een onverwacht talent bleek te hebben: 'Ik zong altijd al stiekem op mijn kamer, je kent dat wel. Toen ik zestien was, deed ik mee met een open podium en ik kreeg daar erg veel goede reacties op. Zelf had ik de smaak ook meteen te pakken. Dat was wat ik wilde: optreden! Mijn ouders waren heel erg verbaasd over mijn stem. Ik heb eigenlijk meteen toelating gedaan voor de vooropleiding van het conservatiorium en daar ging ik dan met dat hele duidelijke doel: faam! En tot nu toe heb ik zeker niet te klagen!'

Op het conservatorium kwam Margriet in aanraking met de jazz. 'Ik luister graag naar Tori Amos, Jeff Buckley en John Mayor, maar de liefde voor de jazz is echt op het conservatorium ontstaan. Er bestonden destijds nog geen popstromingen, zoals nu wel het geval is. En dus studeerde ik al die heerlijke technieken in. De vooropleiding was ontzettend leuk, maar ik wilde auditie doen voor Rotterdam. Dat was de enige stad die, in die tijd, wel een popopleiding aanbood. Toen ik, samen met slechts vier andere zangers, werd aangenomen, besloot ik toch voor jazz te gaan. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Jazz is namelijk veel vrijer en minder gekaderd. Er is meer ruimte voor improvisatie.'

En zo zat de Limburgse Margriet op haar zeventiende op kamers in Rotterdam. Het was een grote overgang, zo verraadt de kop van haar interview met het Algemeen Dagblad: 'Vroeger moest ik niets van Rotterdam hebben.' Margriet lacht. 'Ja, dat klopt ook echt. Maar nu heb ik mijn hart er aan verpand. Ik werd lid van een studentenvereniging en kreeg daar veel vrienden. Het was op de opleiding toch anders. Als zanger werk je individueel. Je bent elkaars concurrent, want wat de één lukte, dat wilde de ander ook. Logisch. Ik kwam er echter niet de mensen tegen waarmee ik verder kon.'

Afbeelding verwijderd door redactie

Dat is precies Margriet. Ze gaat haar eigen weg en heeft precies voor ogen wat ze wil bereiken. Maar dat is hard werken. 'Het is best moeilijk en kost een hoop energie. Platenlabels staan niet zomaar op je te wachten. Als beginnend zangeres heb je er niet genoeg aan om alleen maar te zingen. Je moet jezelf verkopen. Een label zoeken dat jouw plaat wil uitgeven en dus ook leuren met jezelf. Ik houd mijn site bij, doe publiciteit, organiseer mijn opnames, mijn cd-presentatie, houd mijn Hyves bij, mijn Space, vraag subsidies aan en moet overal achteraan zitten. Het is ontzettend leuk en leerzaam, maar ook vermoeiend. Ik ben namelijk mijn eigen product. Gelukkig heb ik mensen om me heen die ik vertrouw. Dat vind ik het allerbelangrijkste. Dat mensen echt zijn!'

Op 1 juli 2008 presenteerde Margriet haar nieuwste cd Bloom. De recensenten zijn tot op heden unaniem lovend. Margriet lacht: 'Er is in ieder geval nog niets raars gezegd! Nu speelden we de nummers die op dit album staan al langer. Het zat er dus al goed in en pastte allemaal bij elkaar. Als ik een negatieve recensie krijg, vraag ik mij altijd af of het terecht is. Kan ik het er mee eens zijn? Maar ik kies bewust voor wat ik doe, dus ik maak me er niet druk om en zet het na een dagje van me af. Het mooiste nummer van de cd vind ik trouwens First Look Left. En jij?' Ondergetekende gaat voor Soulfuls of love, maar vond de hele cd aangenaam om te horen. Waardoor laat Margriet zich inspireren? 'Ik laat me altijd onbewust beïnvloeden, dus ik kan niet zeggen dat ik specifiek door die of die artiest wordt geïnspireerd. Als ik kippenvel krijg van mooie liedjes, dan klopt alles. Tekst, arrangement, bewerking, stem, mijn voorkeur gaat wel uit naar akoustisch en minder naar electronisch.'

Afbeelding verwijderd door redactie

Margriet heeft geen plankenkoorts zegt ze, hoewel ze al best wat grote podia heeft gezien. Zo stond ze onder andere op het North Sea Jazz Festival van dit jaar. 'Eigenlijk was ik alleen vreselijk zenuwachtig voor mijn eindexamen. Dat bleek later, nu ik veel meer ervaring heb, helemaal niet zo erg te zijn. Maar toen wist ik nog niet wat ik later allemaal zou gaan doen en kunnen. Lekker in je vel zitten, is wel heel belangrijk. Als het privé niet zo goed gaat, dan is optreden en interviews geven moeilijk. Daar kan ik dan best wel eens nerveus van worden. Het mooiste en meest zenuwachtige moment was toch echt dat examen. Maar dat kwam ook omdat mijn beide oma's, die ik heel hoog heb zitten, er waren.'

Nu dus haar cd-presentatie en haar theatertour van komende jaar. Margriet staat, samen met nog een jonge veelbelovende muzikant, met Jazz Impuls in een aantal theaters van Nederland. Ze neemt de helft van het programma voor haar rekening. Daarnaast is ze te horen op de Uitmarkt van dit seizoen en sluit ze haar tour af in het Concertgebouw. Margriet komt er wel en waait als een frisse wind door jazzland. Want of het nou jazz, klassiek of pop is: 'Muziek is universeel en dat is zo prachtig. Het doet iedereen wat.'

Meer informatie over Margriet, haar cd's en speellijst vind je op www.margrietsjoerdsma.com