Iedereen aan de bril

Mode & trends door Redactie Ze.nl

Er is steeds meer vraag naar een zonder sterkte bril, merkt Het Huis. De bril is volgens de opticienketen onmiskenbaar een fashion item geworden: een accessoire dat niet wordt gedragen uit noodzaak maar als uiting van de persoonlijkheid. Celebs met opvallende brillen, zoals Victoria Beckham, Madonna, J Lo en Kate Moss, beïnvloeden die trend.

Dat de bril een fashion must-have is geworden, heeft niet alleen te maken met bebrilde rolmodellen maar ook met technisch vernuft. Zo zijn er tegenwoordig meekleurende glazen, die binnenshuis transparant zijn en zich buiten automatisch aan lichtomstandigheden aanpassen. En er is een keur aan monturen van uiteenlopende materialen en kunststofsoorten.

De brillenmode is vanwege stijliconen met bril een bekend terrein voor vrouwen. Ook mannen ontkomen er niet aan. Al sinds het begin van deze eeuw - met de opkomst van de metroman - wordt geroepen dat mannen zich maar beter kunnen bezighouden met stijlvolle accessoires. Dus geen ziekenfondsbrilletje, Casiohorloge en Disneystropdas, maar een koeriertas, designer watch met juwelen en pashmina. Johnny Depp en Brad Pitt weten dan ook: een bril geeft de man net dat beetje meer.

Volgens Het Huis zijn op dit moment vooral monturen in seventies style populair: dikke, kunststof monturen in kleuren zoals oranje, roze en bruin. Ook de wat kleinere, jaren vijftig monturen ziet de opticien vaak, vooral in hippe kleuren en opvallende dessins. Leco Zadelhofff, trendwatcher van Het Huis, noemt de brillenmode van dit jaar 'chique en een tikje gewaagd'. Of dat een juiste beschrijving is van de brillen waarmee celebs rondlopen, is even de vraag. Vaststaat dat je niet kippig hoeft te zijn om een bril op je neus te zetten.

De collectie van Het Huis bevat naast een eigen merk ook bekende namen zoals Ray-Ban, Gucci, Diesel en Armani. Ook voor kinderen is er brillenmode, onder andere van Vogue.