Comme des Garçons bij H&M

Mode & trends door Redactie Ze.nl

In Tokyo stonden fashionista's maar liefst drie dagen in de rij voor de collectie van Comme des Garçons voor H&M. De Japanse klanten zouden op 8 november wereldwijd de eersten zijn die de hand konden leggen op de exclusieve collectie, die in andere landen pas vanaf 13 november in de winkels ligt. Alleen actrice Katie Holmes was hen voor: zij werd in oktober al gespot met de polkadot top, cardigan en sjaal uit de bijzondere H&M-collectie.

De kledingstukken met zwart-witte stippen zijn ook meteen de meest in het oog springende stukken van de collectie die Comme des Garçons - na Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Roberto Cavalli en Viktor & Rolf - eenmalig voor H&M maakte. De andere outfit die hebberig maakt - een zwarte, getailleerde jurk met korte mouwen en ruches - is met een officiële verkoopprijs van bijna 300 euro het duurste artikel in de collectie.

De afgelopen vijf jaar is H&M er in de samenwerking met topmerken steeds in geslaagd om een betaalbare, toegankelijke collectie te creëren die de eigen stijl van de ontwerpers niet verloochent. De over the top glamour van Cavalli en de lieve harten en strikjes van Viktor & Rolf maakten de tijdelijke H&M-collecties een geslaagde mix van artistiek design en laagdrempelige street fashion. Ook bij Comme des Garçons voor H&M maken opmerkelijke kledingstukken - zoals baggy shorts en asymmetrische jasjes - hun opwachting, zonder dat de outfits al te artistiekerig of ondraagbaar worden.

De gekte rond de designer collecties van H&M neemt de laatste jaren onrustbarende vormen aan. Massaal bestormen klanten de H&M-winkels, om die in een ochtend totaal leeg te kopen. Nog geen half uur later maken de impulsaankopen hun eerste opwachting op Ebay en Marktplaats. Je kunt je afvragen of de populariteit van de collecties waarmee H&M samenwerkt met topdesigners nog wel iets met een liefde voor mode te maken heeft. Massahysterie, uitgekiende marketing en een niet te stuiten ondernemersgeest - daar lijkt het toch steeds meer om te draaien. Bij Comme des Garçons viel de hype mee. En dat is misschien maar goed ook, met al die stippels.


Wat je moet weten over H&M en de samenwerking met topontwerpers.
*Sinds de bruidsjurk uit de Viktor & Rolf-collectie voor H&M - die inmiddels een ware collector's item is - vormt een bijzonder chique, vaak duurder kledingstuk het piece de résistance van de designer collecties van H&M.
*Donatella Versace werd naar eigen zeggen gevraagd om een lijn te maken voor H&M, maar weigerde beleefd. De commerciële samenwerking zou niet goed zijn voor de positionering van haar merk.
*Rei Kawakubo werkte eerder samen met modemerken zoals Fred Perry, Speedo, Levi's, Lacoste en Louis Vuitton.