Seks & relaties / Zij/hij
Zij/hij

Afvallen in een wip!

Kilo?s verliezen terwijl we seksen. Het klinkt geniaal ? en dat is het ook. Want zeg nou zelf, de sportschool is zó 2011. Tegenwoordig is het hot om te seksen als work out. Ja wel, de seks als exercise? Oftewel: sexercise!

Je kent het wel, een halfuurtje hometrainer en je bent al kapot. Oh ja, en ook verveeld. Want apparaten bewerken is toch ronduit saai? Laten we onszelf een handje helpen door het sporten eens een keer écht leuk te maken. En wat is er nou leuker dan seks? Juist... Dus combineer het sporten met een stevige vrijpartij! Wedden dat je nooit meer je motivatie voor een work out bij elkaar hoeft te schrapen?


Burn die calorieën!
Hoe uitgebreider de vrijpartij, hoe meer calorieën je verbrandt (logisch). En nee, het is niet de bedoeling dat je passief op je rug blijft liggen en je de ander al het werk laat doen. Hoe meer jij het heft in handen neemt, hoe sneller de kilo?s er uiteindelijk afvliegen. Dus laat die seksgodin in jezelf los en geef hem (of haar) van jetje!

Met een vluggertje alleen al verbrand je 200 calorieën, dus dat is lekker makkelijk in de pocket. Wil je liever meteen die hele zak chips van je billen afwerken? Doe er dan nog wat voorspel bij en zet die lippen aan het werk, want alle gezichtsspieren worden tijdens het zoenen gebruikt - ook je kaak-, nek-, rug- en armspieren! Oké, ben je nou echt te moe om de ander een hartstochtelijke beurt te geven? dan kun je je ook nog láten verwennen. Een simpel orgasme levert namelijk ook al 100 calorieën op!

Overzicht
Zoenen: 26 kcal per minuut
Voorspel: 60-90 kcal per halfuur
Standje 69: 150 kcal per halfuur
Missionaris: 150 kcal per halfuur
Doggy style: 250 kcal per halfuur
Staand: 400 kcal per halfuur
Jij bovenop: 600 kcal per halfuur


Tips om te sexercisen
Om je een beetje te motiveren, hebben we hier wat leuke standj... euh, work out-oefeningen voor je!

Do the stretch
Buig je voorover en leg je handen op de leuning van een stoel, terwijl je je benen strekt. Je vriend kan je dan van achter nemen. Let er wel op dat je benen de hele tijd de juiste houding aannemen. Voor wat extra spierballen kun je ook nog een paar keer door je armen gaan en jezelf weer omhoog drukken.

On top
Laat je lief rechtop zitten en sla je benen om hem heen. Gebruik je armen om jezelf op en neer te bewegen. Zo train je je triceps, biceps en voorarmen. Gebruik de hulp van je benen als je armen niet sterk genoeg zijn. Zo train je ook je dijen.

Hurk it!
Voor stevige benen laat je je vriend plat op zijn rug liggen. Jij hurkt op hem. Ga vervolgens rustig op en neer. Als je moe wordt, neem dan even een pauze. Niet iedereen is dit standje gewend en het vergt wel wat oefening.

Chick on a mission
Vind je de missionaris maar een luie houding voor vrouwen? Think again! Tijdens het vrijen kun je je rug krommen en je buikspieren opspannen. Wil je nog een stapje verder gaan, span dan tegelijkertijd je bekkenbodemspieren aan.

Legs in your neck
Nog een leuke oefening om je beenspieren te trainen is door ze in zijn nek te zwieren als je onderop ligt. Dit maakt je beenspieren steviger en stretcht ze. Daarnaast train je ook je buikspieren. Probeer, als het gaat, om hierbij ook je rug te krommen, dit levert extra inspanning voor je buik op.


Tips van de specialist
Mocht je hier nog niet genoeg aan hebben, seksuologe Yvonne Fulbright geeft in haar boek The Better Sex Guide tips om van seks een sport te maken. Niet alleen standjes, ook handigheidjes en leuke weetjes. We hebben de leukste voor je verzameld!
  • Met een vrijpartij van een halfuur verbrand je, afhankelijk van de intensiteit, tussen de 15 tot 350 calorieën. Dit staat gelijk aan een halfuur snelwandelen of gewichtheffen.
  • Zorg voor iedere week drie tot vijf keer een vrijpartij van een halfuur. Dit lijkt veel, maar eigenlijk is dit bijna 1/50ste van je dag. Doe het op momenten waarop je toch niets nuttigs aan het doen bent, of doe bijvoorbeeld de televisie een halfuurtje eerder uit.
  • Een goede conditie is belangrijk, en net als bij andere sporten dien je de ?sexercise? rustig op te bouwen. Je traint zowel je kracht als je uithoudingsvermogen en je flexibiliteit.
  • Met langere sessies kun je tot 1650 calorieën kwijtraken. De meest actieve partner, dit is meestal degene die bovenop ligt of zit, verbruikt het meeste energie.
  • Het is belangrijk om je focus te bewaren, ook al is het natuurlijk erg makkelijk om afgeleid te raken tijdens de seks. Je doel moet namelijk wel de work out zijn. Na enkele weken zou je het al aan je buik, benen, billen en armen moeten merken.
  • Door variatie houd je het boeiend. Zorg ervoor dat seks geen routine wordt en blijf dus creatief!
  • Let op wat je eet en probeer ook buiten de slaapkamer in vorm te blijven.
  • Na je work out is het belangrijk dat je je spieren de tijd geeft om af te koelen. Daarom kun je het best altijd samen douchen na de sexercise. Helemaal geen probleem!
Verruil jij het uurtje sportschool stiekem wel eens voor 'het uurtje in bed'?