Seks & relaties / Single & daten
Single & daten

Een scheet tijdens je date: zo voorkom je 'm

Je hebt een heerlijke date achter de rug, de vonken vlogen over en weer en voor je het wist moesten jullie de kroeg verlaten omdat het al bijna licht werd. Een date kan zomaar uitlopen op een fantastische avond en dan kan het gebeuren dat jullie bij elkaar in bed belanden. Compleet relaxed word je wakker: verstrengeld in zijn armen al nagenietend van de avond ervoor, totdat... pfffrrttt. Een genadeloze scheet op je date: daar wordt niemand blij van.

Lees en leer: dit zijn de vijf geboden tegen een scheet op je date.

1. Gij zult geen prik drinken

Een biertje (of twee, drie... acht) drinken aan de bar kan gezellig zijn, maar beter kies je voor dranken die niet koolzuurhoudend zijn. De enige manier waarop koolzuurgas je maagdarmstelsel kan verlaten is namelijk, inderdaad, via de anus.

2. Gij zult niet schrokken en slokken

Je glas in een keer achteroverslaan is ook geen goed idee. Wanneer je een drankje 'wegslokt' krijg je namelijk ongemerkt meer lucht binnen. Lucht die er ook weer uit moet. Dit geldt ook voor eten: eet rustig om de inname van lucht te minimaliseren.

3. Gij zult het juiste gerecht kiezen

Van bepaalde etenswaren ga je daadwerkelijk meer scheten laten. Boter, kaas, kool, bonen, zuivel en bananen kun je bijvoorbeeld beter overslaan. Je wordt hier niet alleen winderig van, je scheten gaan ook nog eens behoorlijk stinken. Daarnaast kunnen complexe, vezelrijke koolhydraten in pasta, aardappels, rijst en aanverwante graanproducten voor extra gasvorming zorgen.

4. Gij zult voldoende bewegen

Sporten is werkelijkwaar overal goed voor en ook bij winderigheid levert beweging een positieve bijdrage. Meer bewegen zorgt er namelijk voor dat je darmen beter kunnen werken en er minder gas wordt geproduceerd. Zorg ervoor dat je je minimaal een half uur per dag inspant.

5. Gij zult goed voorbereid zijn

Je kunt winderigheid voorkomen door bovenstaande tips te volgen en gelukkig zijn er ook voedingsmiddelen die gasvorming juist kunnen verminderen. Voorbeelden hiervan zijn komijn, yoghurt, kefir, kwark en kurkuma. Deze houden je darmflora gezond en dit helpt tegen winderigheid.

Glipte er -ondanks al je voorbereiding- toch een windje door?

...Zo erg is het ook weer niet. Doe net of je vast slaapt, of lach er gewoon om en zeg dat je nou eenmaal zó op je gemakt bent... De beste man of vrouw begrijpt ook wel dat je een mens bent. Doet hij/zij dat niet? Dan kunnen we maar één conclusie trekken: NEXT.