Review: Millennium 3

De Zweedse boeken van Stieg Larsson over journalist Mikael Blomkvist en de eigenzinnige maar briljante computerhackster Lisbeth Salander zijn wereldwijd een enorm succes. Ook de verfilmingen van de misdaadromans slaan overal ontzettend goed aan, mede door het fantastische spel van acteur Michael Nyqvist (die Mikael vertolkt) en actrice Noomi Rapace, die met de rol van Lisbeth definitief is doorgebroken in de filmwereld. De chemie tussen de twee is bijzonder en zorgde voor een groot Zweeds succes met deel 1: Mannen Die Vrouwen Haten. Deel 2, De Vrouw Die Met Vuur Speelde, moest daardoor aan hooggespannen verwachtingen voldoen die gelukkig volledig werden waargemaakt. In deel 3, Gerechtigheid, komt alles samen en vallen de puzzelstukjes op hun plaats. De cirkel is rond!

Het gaat niet goed met onze heldin Lisbeth. In De Vrouw Die Met Vuur Speelde raakte ze onbedoeld betrokken bij drie moordzaken. Nadat haar goede vriendin Miriam Wu daarom door een gevaarlijke bende werd ontvoerd, ging ze er op eigen houtje achteraan.

In deel 3 zien we dat deze actie Lisbeth bijna fataal is geworden. Ze wordt in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, waar de artsen er alles aan doen om haar in leven te houden. Ondertussen wordt hetzelfde gedaan voor de man die Lisbeths ellende op zijn geweten heeft: Alexander Zalachenko. Hij is verantwoordelijk voor haar duistere en zeer pijnlijke verleden.

Lisbeth is door de media en samenleving ondertussen neergezet als een psychopaat, moordenaar en satanist. Bovendien is ze nog steeds hoofdverdachte in de drievoudige moordzaak en zal ze voor de rechtbank moeten verschijnen. Journalist Mikael Blomkvist, waarmee zij eerder aan een project werkte, is de enige die nog gelooft in Lisbeths onschuld en bijt zich in de zaak vast. Hij ziet verbanden tussen de vrouwenhandel, het verleden van Lisbeth en de Zweedse veiligheidsdienst en wil daar een artikel aan wijden in zijn blad Millennium.

Door de muur die Lisbeth tijdens haar leven zorgvuldig om zich heen heeft gebouwd, vindt ze het moeilijk om mensen te vertrouwen. En Mikael al helemaal, die veel te dichtbij kwam en haar als enige te goed kent. Als de rechtzaak begint, zal ze hem echter toch nodig hebben. Zal het recht zegevieren?

De echte fans hebben vast al genoten bij de diverse Millennium-marathons die de Pathé-bioscopen door het hele land organiseerden. Ver voor de releasedatum van Gerechtigheid was de film al te zien in combinatie met deel 1 en 2. Wie wél deel 1 en 2 heeft gezien maar netjes heeft gewacht op het slot, zal snakken naar de ontknoping waarin de antwoorden op alle vragen je eindelijk op een presenteerblaadje worden aangeboden.

Veel kenmerken van deze film zijn exact hetzelfde als die van zijn voorganger: sterk acteerwerk, geloofwaardige personages en een boeiende verhaallijn. Gerechtigheid heeft echter wat minder vaart en spanning, maar houdt je toch op het puntje van je stoel: de waarheid over de gesloten Lisbeth en de drievoudige moordzaak mag nu wel een keer boven tafel komen! Worden de figuren die Lisbeth zoveel onrecht hebben aangedaan dan eindelijk gestraft of belandt ze zelf achter tralies?

Het boek
Voor de Millennium-reeks geldt: als je deel 1 en deel 2 niet hebt gelezen, snap je geen hout van deel 3. Bovendien zijn de boeken naast de film alsnog zeer de moeite waard om te lezen. Schrijver Stieg Larsson kon hierin namelijk veel dieper gaan dan degene die de misdaadromans naar filmscenario's vertaalde. De verhaallijn is uitgebreider, en daarom een stuk duidelijker, en ook komen de personages nog beter uit de verf dan zij op het witte doek al doen. De Millennium-boeken zijn een reeks die je tot diep in de nacht leest en daar is deel 3 Gerechtigheid geen uitzondering in. Een aanwinst voor je boekenkast!

Millennium 3: Gerechtigheid is vanaf 25 maart te zien in de Nederlandse bioscopen.