Review: Rachel Getting Married

Het chick-flick gehalte in deze film is ver te zoeken. Het is een integer en indringend drama over de jonge Kym (Anne Hathaway: The Devil Wears Prada, The Princess Diaries, Ella Enchanted) die tijdelijk de afkickkliniek verlaat voor de bruiloft van haar zus Rachel (Rosemarie DeWitt). Zoals het al jaren gaat, trekt ze alle aandacht naar zich toe, vooral die van haar vader. En dat is het grote probleem in de film: de aandacht wordt geheel van de bride-to-be afgetrokken. Dit brengt de nodige verwikkelingen met zich mee en langzamerhand komt er ook een gebeurtenis van jaren geleden boven, die nog steeds als een zwarte wolk boven de familie hangt.

De kracht van de film zit in het camerawerk. Geen strakke Hollywood-like shots. Nee, Rachel Getting Married lijkt wel een homevideo. Goed, de kwaliteit is natuurlijk veel beter, maar toch is het beeld soms wat schokkerig, wazig en zijn de close-ups en hoeken zoals je verwacht bij een homevideo. En dat maakt de film juist zo indringend. Je zit in de film, zweeft tussen sympathie en afschuw voor Kym, en voelt tegelijkertijd mee met Rachel. De film kent ook geen helden. Geen enkel personage is perfect en ze maken allemaal fouten. Dit maakt ze menselijk; ik denk dat iedereen zich in deze film herkent en ook wel iets herkent uit zijn eigen gezinsleven.

Maar het beste en het meest verrassende in de film is het acteerwerk van Anne Hathaway. Waar ik haar toch vooral zag als een vrolijk prinsesje, is dit een keiharde rol. Een personage met meerdere lagen: een drugsverslaafd, egocentrisch meisje dat alle aandacht (onbewust) naar zich toe trekt, maar ook behangen is met een gigantisch schuldgevoel. Anne Hathaway speelt het klaar om een indringend portret neer te zetten van een meisje dat zowel geliefd als gehaat wordt door haar familie, dat zich zelfstandig en hard voordoet, maar gebukt gaat onder de afstandelijkheid van haar zus. Ze heeft al enkele awards gewonnen. Ook was ze genomineerd voor een Oscar, maar helaas voor Anne kaapte Kate Winslet de award voor beste actrice voor haar neus weg.

De film wordt begeleid door heel veel muziek, van wat Braziliaanse samba lijkt tot tragische vioolmuziek. Elke keer weer past de muziek precies bij de scène en is die dus een prachtige aanvulling op deze prachtige film. Daarnaast is het acteerwerk van vrijwel iedere acteur en actrice van hoog niveau, soms zelfs fenomenaal (Anne Hathaway en Bill Irwin, die Kyms vader speelt). Laat je niet misleiden door de titel van de film, maar ga hem zien en geniet van dit staaltje kunst!

Rachel Getting Married draait vanaf 26 februari 2009 in de Nederlandse bioscopen.

Nog niet genoeg Anne Hathaway? Ze.nl zette haar eerder 'in the picture' naar aanleiding van de Oscarnominatie voor haar rol in deze film!