Oooh, watMooooi!

Mode & trends door Redactie Ze.nl

watMooi wil eigentijds en anders dan de massa zijn, maar houdt tegelijkertijd rekening met mens en milieu. ''Wij willen laten zien dat Fair Trade wel degelijk hip èn trendy kan zijn.'' Daarnaast verkoopt watMooi merken die een percentage van hun opbrengst schenkt aan een goed doel zoals Badabing!, Dutchypuppy en de Doe een Wens Stichting. Ook onder Bn'ers is watMooi erg populair, verschillende sterren zoals Lieke van Lexmond en de Lama's droegen het watMooi-Kesi-shirt. Wij interviewden idealistische oprichtster van watMooi: Joke Bom.

Hoe ben je op het idee gekomen om watMooi op te richten?
Het idee van watMooi is anderhalf jaar geleden ontstaan. Tijdens het winkelen zag ik dat steeds meer grote modeketens zich aan het vestigen waren in de winkelstraten en dat kleine boutiques verdwenen. Het maakte eigenlijk niets meer uit of je nou in Groningen of in Eindhoven aan het winkelen was; bijna overal vond je hetzelfde. Unieke kleding, waar niet iedereen in loopt, is moeilijk te vinden. Ik had het een beetje gehad met al die 'massaproductie' en daarbij wilde ik graag een steentje bijdragen. En zo is uiteindelijk watMooi ontstaan; een fashion-website waar je makkelijk unieke, eerlijke en trendy kleding kunt vinden.

WatMooi is populair onder BN'ers, hoe heb je dat bereikt?
BN-ers houden van ons principe: 'De wereld een beetje mooier maken'. Dit doen we niet door alleen eerlijke kleding aan te bieden maar ook door onze medewerking te geven aan goede doelen zoals nu de WSPA-Help Kesi!-actie of de polsbandjes voor Fight Cancer van Soupisok. Daarnaast behandelen we BN-ers zoals we al onze klanten behandelen; eerlijk en rechtdoorzee.

Waar kies je de kleding op uit, waar moet het aan voldoen?
Bij het zoeken van nieuwe items voor onze site hebben we drie belangrijke punten;
-  De kleding van watMooi moet op een eerlijk manier geproduceerd worden; dus geen kinderarbeid of slechte arbeidsomstandigheden. We zien dat steeds meer ontwerpers biologisch katoen gebruiken voor hun producten. Dit juichen we toe en proberen er zoveel mogelijk van in de collectie op te nemen.
-  Daarnaast richt watMooi zich vooral op nieuwe en spannende (Nederlandse) ontwerpers. Voor hun is het lastig om een verkooppunt te vinden en wij willen ze hier graag bij helpen. Dit is natuurlijk ook leuk voor onze klanten die hierdoor apartere kleding kunnen aanschaffen.
- Ook helpen we goede doelen graag omdat we ons steentje bij dragen aan een betere wereld; we hebben nu bijvoorbeeld de  WSPA-Help Kesi!-actie lopen. (Hierover later meer...)

Wat straalt de stijl van watMooi uit?
De stijl van watMooi is een eigen identiteit creëren. Mix iets van watMooi met de spullen in je eigen kast en creëer zo je eigen stijl. Ik denk dat het een bewuste stijl is: modebewust en bewust van wat er in de wereld gebeurt.

Wat is de doelgroep van watMooi en hoe bereik je hen?
watMooi is voor alle vrouwen. Momenteel is de kleding van watMooi nog erg sportief en casual. In de toekomst zullen we ons assortiment uitbreiden  richting de klassieke stijl, zodat er uiteindelijk voor ieder wat wils is.

Je had het net over die WSPA-Help Kesi!-actie, wat houdt deze in en hoe zijn jullie erop gekomen?
WSPA is een wereldwijde organisatie die zich op alle fronten inzet voor het dierenleed. Op dit moment loopt er een WSPA-campagne om 1.5 miljoen euro op te halen voor Nyaru Menteng; het grootste orang-oetan reservaat op Borneo. Het reservaat verricht ongelooflijk belangrijk werk voor het redden en beschermen van orang-oetans, maar staat nu helaas op het punt om te moeten sluiten vanwege geldgebrek, met alle gevolgen van dien voor oerang-oetans. watMooi wilde ook haar steentje bijdragen en heeft samen met WSPA en Suite69 een Kesi-shirt ontworpen. Kesi is een van de honderden baby orang-oetans die worden opgevangen en verzorgd in Nyaru Menteng. Kesi's moeder werd vermoord door jagers, waarbij Kesi door de messteken haar hand kwijt raakte. Om Kesi en de andere orang-oetans te helpen, willen we door middel van het shirt meer naamsbekendheid geven aan WSPA en natuurlijk heel veel shirts verkopen voor Kesi en haar thuis. 

Hoe gaat het nu met de Kesi-actie, gaat het WSPA lukken de 1.5 miljoen bij elkaar te krijgen, lopen de t-shirts?
De actie is tot nu toe een groot succes. Na de lancering in mei, waarna een aantal BN-ers voor Kesi in het Amsterdamse Bos in een boom zijn geklommen, heeft de media er veel aandacht aan besteed. De afgelopen periode hebben meer BN-ers zich aangemeld die graag een vriend(in) van Kesi willen zijn. De actie loopt nog tot eind december en we gaan ervan uit dat het WSPA wereldwijd lukt om dit bedrag op te halen.

En tot slot, waarom moet ZE de kleding van watMooi dragen? Omdat watMooi eerlijk en trendy is en omdat je met watMooi helemaal je eigen stijl kunt creëeren. Daarnaast natuurlijk omdat je met onze kleding de wereld een beetje mooier maakt!

Win een Kesi shirtje op Ze.nl!
Wil jij ook een vriendin van Kesi worden en zo jouw steentje bijdragen? Klik dan hier en koop een Kesi shirtje! Winnen kan ook! Ze.nl verloot een origineel Kesi shirtje onder alle actieve Ze.nl leden (min. 1 foto geupload en min. 2 vriendinnen). Mail voor 19 Augustus het antwoord op de vraag: "In welk orang-oetan reservaat wordt baby orang-oetan Kesi opgevangen?" naar redactie@ze.nl!

Voor meer info over de Kesi-actie van watMooi, klik hier!

Geschreven door Veerle