Boekrecensie: Man is stoer, vrouw is hoer

Vrije tijd door Redactie Ze.nl
12 jaar getrouwd met een loverboy
Geschreven door Saskia Baardman
Auteur: Maria Genova
Genre: waargebeurd
Verschijning: maart 2010

Hoofdpersoon Anna komt onder valse voorwendselen naar Nederland en belandt in de handen van mensensmokkelaars. De politie weet de slachtoffers tijdig te bevrijden, voordat ze verkocht worden. Dus Anna is vrij, maar ze kan nergens heen en heeft geen geld. Heel toevallig ontmoet ze Sertan die haar een warm hart toe lijkt te dragen. Ze trouwen en ze krijgt een kind van hem.

Indringende dagboekfragmenten

Het boek vertelt het verhaal van Anna op indringende wijze. Maria heeft fragmenten van Anna's dagboek hierin verwerkt, maar ze beschrijft ook het hele schrijfproces en hoe Anna en Maria elkaar hebben leren kennen. Een boek met meerdere dimensies.

In de dagboekfragmenten wordt op een schrijnende manier duidelijk hoe Anna het huwelijk met Sertan ervaart. Ze ondergaat vele verkrachtingen, mishandelingen, kleinerende opmerkingen van haar eigen man en dat twaalf jaar lang. Ondertussen houdt hij er diverse vriendinnetjes op na die hij voor zich laat prostitueren, waarvan hij het geld zelf in zijn zak steekt. Voor dat laatste wordt hij opgepakt.

In het hoofd van...

Anna benadert Maria om over haar leven een boek te schrijven. Maria reageert eerst sceptisch, maar wordt toch gegrepen door Anna's relaas. Vele gesprekken tussen deze twee dames volgen. In dit boek krijgt de lezer een kijkje in het hoofd van Anna. Haar innerlijke gevecht om te overleven en te blijven staan, al is het alleen maar voor haar zoon. En om uiteindelijk echtscheiding aan te vragen. Een dappere stap als je met niemand vriendschappen hebt kunnen en mogen opbouwen gedurende die twaalf jaar. Vervolgens ben je als lezer ook getuige van het proces van Sertan waarbij de meeste elementen die aan het licht komen nieuw voor Anna zijn. Ze wist niet dat ze getrouwd was met een loverboy...

Daarnaast krijg je het bijzondere voorrecht om in het hoofd van auteur Maria te kruipen. Want ook zij maakt een innerlijk gevecht door. Hoe blijft ze objectief als journalist? Naarmate ze Anna beter leert kennen, leeft ze steeds meer met haar mee. Ze wil ook graag Sertan's verhaal belichten en weet hem één keer te strikken voor een interview in de gevangenis. Haar man uit af en toe zijn zorgen over de veiligheid van hun gezin. Maria deelt die bezorgdheid wel, maar kiest ervoor zich niet te laten leiden door angst. Ze heeft een missie!

Moderne slavernij in Nederland

Maria's verbazing groeit met de dag naarmate ze meer over loverboys en gedwongen prostitutie te weten komt in Nederland. Want hoe is dit mogelijk in zo'n vrij, modern land waar 'alles' goed geregeld is met een groot sociaal vangnet? De waarheid die Maria tegenkomt blijkt weerbarstiger. De dames op de legale 'Wallen' zitten daar niet allemaal geheel vrijwillig, vertelt Maria. Is dit een vorm van moderne slavernij?

Aandacht voor het onderwerp

Met dit boek, nu al een bestseller, proberen Maria en Anna aandacht te vragen voor dit onderwerp. Zowel bij justitie en politie als bij het grote publiek. Want al is er maar één vrouw die uit handen blijft of komt van een loverboy en gedwongen prostitutie, dan heeft het boek haar doel al behaald. Door de persoonlijke en krachtige manier van schrijven, lees je het boek snel en ademloos uit.

Vanwege het open einde en mijn nieuwsgierigheid naar Maria en Anna heb ik een interview met hen bijgewoond in het Parool Theater in Amsterdam. Sertan bleek zo'n 5 vijf jaar gevangenisstraf gekregen te hebben. Voor Nederland is dat een hoge straf.

Anna's kracht

In het boek en vooral in het interview valt mij de mildheid op die Anna naar andere mensen heeft. Haar vertrouwen is ten diepste geschaad, ze is onzeker over haar toekomst, maar toch is ze in staat de wereld met een positieve en warme blik te bekijken, zonder oordeel. Naïef? Nee, dat is haar kracht!

Man is stoer, vrouw is hoer
Maria Genova