Viktor & Rolf; Because We're Worth it

Mode & trends door Redactie Ze.nl

Documentairemaakster Femke Wolting volgt in 'Because We're Worth It' het Nederlandse ontwerpersduo in het jaar waarin de overstap naar modehuis wordt gemaakt. Van kunstzinnige ontwerpers met twee collecties per jaar naar een wereldwijd modehuis dat zich kan meten met namen als Dior, Chanel, Alexander McQueen en Gucci, met een eigen parfum, kledinglijn en accessoires.

Viktor & Rolf: 'Because We?re Worth It!' begint in 2004 met de opening van de overzichtstentoonstelling van het eerste decennium van hun werk in het Louvre in Parijs. Omringd door prominente gasten zoals actrice Tilda Swinton en punkgoeroe Malcolm McLaren geven de ontwerpers een rondleiding aan Mr. Owen Jones, de enthousiaste directeur van cosmeticagigant L?Oréal, die later hun parfum op de markt brengt.

De film biedt een unieke blik achter de schermen en laat zien hoe Viktor & Rolf stappen ondernemen om hun ambities te realiseren. Alle facetten van de intensieve voorbereiding van hun modeshow komen aan bod. De kijker ziet het traject van het maken van schetsen en het uitzoeken van de stoffen, tot het afpassen van de eerste ontwerpen en het bedenken van de artistieke invulling. Uiteindelijk is natuurlijk ook het resultaat in de modeshow te zien, waarin de modellen in jurken geinspireerd op verpakking van Flowerbomb eerst gehuld in het zwart met helm over de catwalk lopen en daarna in kleurrijke creaties in roze en rood.

Afbeelding verwijderd door redactieAfbeelding verwijderd door redactie

Verder zie je ze onder andere tegen een journaliste vertellen wat de gedachtengang is achter de naam van het parfum 'Flowerbomb'. Maar je ziet ook de dramatiek achter de schermen van de wintercollectie show. Deze show startte twee uur te laat, waardoor het publiek geirriteerd raakte en dan ook niet applaudiseerde voor de, overigens schitterende, show. Je ziet een teleurgestelde Viktor, en Rolf die zelfs zijn tranen de vrije loop laat. Je ziet ze een collectie brillen uitzoeken welke onder hun naam uitgebracht wordt op de Japanse markt en je ziet ze gedreven zelf een fotoshoot doen voor de wintercollectie. Opvallend is de kalmte en gedrevenheid waarmee ze alles doen, de heren zijn de rust zelve.

Afbeelding verwijderd door redactie

De DVD bevat nog zeker twintig minuten aan extra beelden die niet in de documentaire te zien zijn, zoals het uitzoeken van de mannequins en het bepalen van de make-up en haar.
Viktor & Rolf: 'Because Were Worth It!' is een unieke blik achter de schermen van een modehuis waar we in Nederland trots op mogen zijn. Voor clips en meer informatie kan je kijken op de website van Submarine.
En neem uiteraard ook een kijkje op de website van Viktor & Rolf.

Afbeelding verwijderd door redactie
Viktor & Rolf: 'Because We're Worth It!'
Submarine