OMG! Seizoen vijf van Emily in Paris staat op Netflix en dit zijn de reacties

Media door Janine

Oké, adem in. Seizoen vijf van Emily in Paris is hier en Emily Cooper heeft haar koffertje opnieuw gepakt. Dit keer geen croissants aan de Seine, maar espresso’s aan de Tiber. Parijs maakt plaats voor Rome en geloof ons: dat is niet alleen een nieuwe stad, maar ook een hele nieuwe vibe. Verwacht romantiek, drama, politieke uitspraken en een flinke dosis discussie, want Emily’s verhuizing blijkt een zegen en een vloek.

Seizoen vijf Emily in Paris

In het vijfde seizoen verruilt Emily (gespeeld door Lily Collins, ja, de dochter van Phil Collins) de Franse hoofdstad voor de Eeuwige Stad. En dat doet iets met mensen. Heel veel mensen. Zelfs met presidenten. Emmanuel Macron liet namelijk weten niet bepaald enthousiast te zijn over het vertrek van zijn favoriete Netflix-exportproduct. Hij is groot fan van de serie en zijn vrouw Brigitte had zelfs een gastrolletje. Dat Emily Parijs achter zich laat, voelt voor Frankrijk als een kleine heartbreak.

Lees hier ook: Heftig! Emily in Paris: cast hervat werk na sterfgeval op set

Het hart kiest

Macron hield zich niet in en zei tegen Variety: „Emily in Paris is superpositief voor het imago van Frankrijk. We zullen vechten. Emily in Paris in Rome? Dat slaat nergens op.”

Rome liet het er niet bij zitten. De burgemeester reageerde luchtig via X met: ‘Lieve Emmanuel, maak je geen zorgen: Emily doet het geweldig in Rome. Je kunt het hart niet controleren, laat haar kiezen.’

En eerlijk? Dat klinkt precies als de sfeer van seizoen vijf. Emily volgt haar gevoel, haar werk en spoiler alert, haar hart. Want ja, er is een nieuwe liefde in beeld: Marcello. Charmant, Italiaans en precies het soort man waar je hoofd en agenda spontaan van in de war raken.

Een toerismemagneet met glitterrandjes

Dat landen bijna jaloers strijden om Emily in Paris is niet zo vreemd. Emily in Paris is namelijk een bewezen toerismemagneet. Uit onderzoek blijkt dat 38 procent van de toeristen die zich laten beïnvloeden door films en series, de afgelopen jaren voor Parijs koos dankzij de serie. Beelden werken. Heel goed zelfs.

Franse ondernemers merken dat direct. De bakkerij La Boulangerie Moderne, te zien in seizoen één, haalt inmiddels zo’n 40 procent van de klanten dankzij Emily. En bij theehuis Carette liep het compleet uit de hand nadat Emily daar warme chocolademelk met chantilly bestelde. Fans wilden exact hetzelfde. Door de hele stad ontstonden lange rijen bij plekken die in de serie voorkwamen. Economisch top, maar voor bewoners… minder.

Wanneer succes te veel wordt

Vooral Montmartre kreunt onder de populariteit. In sommige straten lopen inmiddels zo’n 423 toeristen per inwoner rond. Dat betekent drukte, overlast en een wijk die langzaam verandert in een decor. Bewoners verenigden zich in protestgroep Vivre à Montmartre en waarschuwen voor gentrificatie. Kleine lokale winkels die niet ‘Emily-proof’ zijn, verdwijnen en maken plaats voor toeristensnacks en crêpes.

Ook plekken zoals Place de l’Estrapade, waar Emily’s appartement zich bevindt, voelen voor bewoners inmiddels als een themapark. Het café Terra Nera, in de serie Gabriels werkplek, werd zelfs beklad met graffiti. Door de stad verschenen teksten als ‘Parijs is niet van jou’ en ‘Emily maakt het allemaal kapot’. Op Instagram dook massaal de hashtag #Emilynotwelcome op.

De kritiek gaat verder dan alleen drukte. Bewoners storen zich ook aan het type bezoeker: mensen die vooral komen voor content, selfies en TikToks, zonder oog voor de omgeving. En dan is er nog de manier waarop Fransen in de serie worden neergezet: nors, arrogant en altijd met een sigaret of glas wijn. Niet helemaal het imago waar Macron zo trots op is.

Rome, bereid je voor

Nu Emily haar hakken in Rome zet, verschuiven de zorgen mee. Na de eerste beelden van seizoen vijf klonk er meteen kritiek. De stad zou worden neergezet als een perfecte, steriele ansichtkaart. Te schoon, te leeg, te onrealistisch. Een Fontana di Trevi zonder toeristen? Voor Romeinen voelt dat als sciencefiction.

Extra gevoelig ligt een scène waarin Emily op de Spaanse Trappen zit, iets wat in het echt verboden is om het monument te beschermen. De angst: influencers die dit massaal gaan nadoen ‘voor de perfecte foto’. Critici vrezen dat Rome overspoeld wordt door bezoekers die het decor zoeken, maar de stad zelf missen. Met lange TikTok-rijen voor de perfecte Italiaanse koffie, terwijl bewoners er zelf niet meer tussen komen.