Ondernemen voor beginners: slimme tips om je bedrijf online te promoten

Werk & studie door Redactie Ze.nl

Ben jij beginnend ondernemer? Dan is het belangrijk om zichtbaar te zijn en te blijven, zodat klanten je weten te vinden. Tegenwoordig is het niet alleen belangrijk om fysiek zichtbaar te zijn, denk aan het pand van je winkel, ook online aanwezig zijn is een must. Hoe je dit doet? We hebben een aantal slimme tips voor je op een rij gezet om je bedrijf online te promoten. 

bedrijf promoten

Aan de slag met je online marketingstrategie 

Al is het product of de dienst die je in de markt zet nog zo goed, klanten moeten je bedrijf wel eerst opmerken. Als beginnend ondernemer is het daarom belangrijk direct aan de slag te gaan met je online marketingstrategie. 

Een online marketingstrategie is de som van alle online activiteiten die ervoor moeten zorgen dat jouw product of dienst bekend wordt bij zoveel mogelijk klanten en ze uiteindelijk iets bij je kopen. Online marketing stond vroeger bekend als internet marketing of e-marketing. Tegenwoordig besteden veel bedrijven een groot deel van hun budget aan online marketing. Men surft namelijk de hele dag op het web, en gebruikt daarvoor verschillende kanalen. Heel belangrijk dus om op deze kanalen aanwezig te zijn met je product of dienst. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Dan heb je wellicht iets aan onderstaande tips. 

Tip 1. Wees aanwezig op social media 

Als beginnend ondernemer is het belangrijk om aanwezig te zijn op social media. Het kennismaken met nieuwe bedrijven gebeurt tegenwoordig namelijk steeds vaker op social media. Sterker nog, de meeste mensen schakelen gelijk over naar The Gram als ze hoogte krijgen van een nieuw bedrijf. Ben jij bijvoorbeeld nagelstyliste, dan is de kans groot dat potentiële klanten eerst op je Instagram kanaal kijken om jouw werk te bewonderen. Ben je daar niet aanwezig, dan is de kans groot dat men afhaakt. Begin daarom bedrijfspagina’s op social media. Kies voor de platformen waar jouw doelgroep zich waarschijnlijk bevindt. Verkoop je kleding, dan zijn Instagram en Facebook de uitgelezen plekken om aanwezig te zijn. Ben je een bedrijf gestart in Accountancy, dan kan LinkedIn een hele interessante plek zijn om zichtbaar te zijn. Zorg ervoor dat je interessante content deelt op je kanalen en in gesprek gaat met je volgers! 

Tip 2. Schrijf blogs om de vindbaarheid in zoekmachines te vergroten

Jouw website is dé plek om alle informatie over je vakgebied de wereld in te brengen. Maak hier als beginnend ondernemer dan ook gebruik van. Schrijf unieke content die jou als expert neerzet binnen jouw vakgebied. Het schrijven van blogs is de perfecte manier om dit te doen. Het schrijven van blogs kan ervoor zorgen dat jouw website beter gevonden wordt in de zoekmachines van Google en Bing. Deze blogs moeten dan wel SEO-proof worden geschreven. Met SEO kun je met zoekwoorden scoren in de zoekmachines. Met deze online marketingstrategie kun je op een duurzame manier de online vindbaarheid van je bedrijf vergroten. SEO lijkt wellicht simpel, maar het kan best even duren voordat je deze online marketingstrategie onder controle hebt. Het inhuren van een SEO specialist kan je daarbij helpen. 

Tip 3. Gebruik Google Ads om direct op te vallen

SEO is een duurzame manier om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Je werkt dan aan zoekmachine optimalisatie. Het kan enige tijd duren voordat je resultaten ziet met deze strategie, echter zijn de resultaten op lange termijn heel waardevol. 

Wil je direct een hogere positie behalen in de zoekmachines van Google, dan kan je dit met Google Ads bereiken. Ben jij beginnend ondernemer en heb je een bloemen bezorgservice in Haarlem? Dan kan je betaalde advertenties maken in de zoekmachine. Zoekt iemand via Google in Haarlem een bloemen bezorgservice, dan is de kans groot dat jij daartussen komt te staan met jouw advertentie. Ook het maken van de juiste advertenties, het instellen van de juiste zoekwoorden, en de targeting van de juiste doelgroep vereist enige expertise. Een SEA expert kan je daarbij helpen. Een SEA expert weet hoe de verschillende complexe advertentieprogramma’s in elkaar zitten en hoe je de juiste doelgroep kunt bereiken. 

Tip 4. Adverteer via social media 

Ben jij als beginnend ondernemer al een tijdje aanwezig op de juiste social media kanalen maar lukt het nog niet om je product of dienst echt onder de aandacht te brengen? Dan kan je er ook voor kiezen om te gaan adverteren op deze kanalen. Social Advertising is ook een vorm van betaalde media, met als voornaamste doel om jouw doelgroep te bereiken. Deze vorm van adverteren is mogelijk op alle social media platformen, zoals Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Het voordeel van social advertising is dat zeer specifieke doelgroepen te bereiken zijn. Dit door de grote hoeveelheid bruikbare data die deze platformen verzamelt. 

Tip 5. Toon banners op websites 

Als beginnend ondernemer kun je met een relatief laag budget zichtbaar zijn op andere websites in de vorm van banners, video’s en/of audio uitingen. Deze manier van betaald adverteren wordt ook wel Display Advertising genoemd. Kijk maar eens naar deze banner van Holland & Barrett op de website van rtlnieuws.nl. 

De mogelijkheden van Display Advertising zijn eindeloos en biedt vele voordelen. Kennis en expertise is ook voor deze vorm van online marketing een must. Ook hier kan het inhuren van een SEA expert uitkomst bieden. 

Tip 6: Start niet met alle tegelijk

De laatste en belangrijkste tip is om niet met alles tegelijk te starten. Tuurlijk wil je als beginnend ondernemer alles zo goed mogelijk doen en overal zichtbaar zijn. Te veel tegelijk doen kan ervoor zorgen dat je het overzicht verliest. Kies daarom eerst het medium waar je de ruimte krijgt om je de campagne vaker onder de aandacht te brengen en waar voor jou gevoel de doelgroep aanwezig is.