Lifestyle / Media
Media

Deze Heineken-reclame ligt onder vuur wegens racisme

Heineken is sinds gisteren wereldwijd onderwerp van discussie. Amerikaan Chance the Rapper beschuldigde het biermerk van racisme vanwege het 'light is better'-reclamespotje. De rapper meent dat sommige bedrijven expres racistische reclames maken om meer views te krijgen.

heineken

Lees ook: Smullen! Dit Instagram-account verzamelt de horrorhuizen van Funda

Licht is beter

Het gaat om een reclame voor Heineken Light. In de commercial zie je hoe een barman met een verrekijker een twijfelende vrouw spot. Hij schuift vervolgens een light biertje over de bar. Deze glijdt eerst langs een zwarte vrouw, zwarte muzikant en vervolgens langs nog een zwarte vrouw voordat het naast het glas wijn van de aarzelende vrouw belandt. Dan verschijnt de slogan 'Sometimes light is better' in beeld. 

Verwijzing naar light bier

Sinds Chance the Rapper, en vele anderen daarna, zich over boos maakten, is de reclame door Heineken weggehaald. "De regel 'Sometimes lighter is better' in de commercial verwijst naar Heineken Light bier en nergens anders naar", aldus John-Paul Schuirink, director global communication. "Sommige mensen in de Verenigde Staten hebben het zinnetje helaas anders geïnterpreteerd, maar dat was natuurlijk nooit de intentie van de commercial. Het gaat over light bier."

Lees ook: Twitteraars genieten van Beau van Erven Dorens die zwanger stel verrast in 'Miljoenenjacht'