Review: Fantastic Mr. Fox

Media door Chantal

Om nou te zeggen dat het zijn levenswerk is, is een beetje overdreven, maar dat regisseur Wes Anderson veel tijd heeft gestoken in Fantastic Mr. Fox is een ding dat zeker is. De filmmaker, bekend van onder meer Rushmore en The Life Aquatic with Steve Zissou, is al van jongs af aan een fan van het verhaal van Fantastic Mr. Fox - een boek dat geschreven is door de beroemde schrijver Roald Dahl. Acht jaar geleden probeerde hij tijdens een lunch Dahls weduwe Felicity over te halen het verhaal te verfilmen en met haar toestemming was de toon gezet. Het script werd in slechts twee weken geschreven op de plek waar het verhaal van de film zich ook afspeelt: in het Gipsy House. Dat is de plek waar Roald Dahl woonde tijdens het schrijven van zijn boeken en de bijbehorende tuin was de setting voor de avonturen van Mr. Fox. Volgens eigen zeggen kon Wes Anderson op deze manier zich helemaal inleven in het verhaal.

Fantastic Mr. Fox is geen normale film. Althans, normaal in de zin van: het is geen (computer)animatie en je ziet ook geen echte acteurs op het witte doek bewegen. Deze vossenfilm is een zogenoemde stop-motionanimatie, waarbij alles er net zo uitziet alsof het uit een oud plaatjesboek komt. Ruim twee jaar heeft de regisseur gespendeerd aan de 24 frames per seconde, de kleine details en de harige karakters.

Zoals de titel van de film weergeeft, gaat het verhaal over vossen. Twaalf vossenjaren lang hebben Mr. en Mrs. Fox, hun zoon Ash en neefje Kristofferson een rustig familieleventje geleid. Mr. Fox (George Clooney) werkt bij de krant, Mrs. Fox (Meryl Streep) verzorgt het huishouden en de wat sukkelige Ash (Jason Schwartzman) probeert er alles aan te doen om op z'n stoere vader te lijken. Uiteraard weet hij daar niet helemaal in te slagen en de jaloezie is dan ook groot wanneer zijn neef Kristofferson (Eric Anderson) wel de ideale zoon lijkt te zijn.

Toch is Mr. Fox niet de brave, hardwerkende vader die hij zegt te zijn. Voordat hij en zijn vrouw een gezinnetje stichtten, was de vos een sluwe kippendief en Mr. Fox heeft dan ook veel moeite om zich aan de regels te blijven houden. Wanneer hij en zijn familie verhuizen naar een nieuwe woning in de buurt van drie boeren, valt hij weer van het rechte pad af en pakt hij bij zijn nieuwe buren wat hij pakken kan. De boeren laten het er uiteraard niet bij zitten en smeden wrede plannen om Mr. Fox terug te pakken. Dat kan natuurlijk niet goed gaan...

Wanneer je de trailer van Fantastic Mr. Fox bekijkt, vraag je je af waarom je er vredesnaam geld aan zou willen uitgeven om deze film te zien. Het verhaal lijkt nergens op, grappen zijn totaal niet grappig en de stop-motionanimatie komt vooral heel vervelend over. Gelukkig blijkt het totaal tegenovergestelde waar te zijn. Fantastic Mr. Fox heeft juist een goed verhaal, fantastische grappen en de stop-motiontechnieken geven de film net dat beetje extra.

De stemmen van George Clooney en Meryl Streep zijn ontzettend goed gecast. George komt precies zo over als de regisseur in gedachten had: een volwassen, ondeugende vos die zijn streken nog steeds niet kwijt is. De match met Meryl blijkt heel goed uit te pakken. Het stel klinkt alsof het al jaren bij elkaar is en de nodige ruzies achter de rug heeft. De chemie tussen het tweetal zorgt ervoor dat de relatie tussen Mr. en Mrs. Fox heel realistisch overkomt. Daarbij weten zowel George en Meryl precies hoe ze - zelfs heel flauwe - grappen goed over moeten laten komen. En dat geldt ook voor de bijrollen, met de stemmen van onder meer Bill Murray, Owen Wilson en Adrien Brody.

Hoewel het verhaal over een stel vossen gaat, heb je niet het idee dat je naar een dierenbende aan het kijken bent. De regisseur heeft het verhaal zo neergezet dat het lijkt alsof je je ruziënde buren bespioneert. Daarnaast verdient Wes een groot applaus voor zijn originaliteit. Een film maken door middel van stop-motiontechnieken vraagt niet alleen heel veel doorzettingsvermogen, maar ook heel veel lef. In plaats van schokkende of vervelend-kijkende beelden, is deze manier van filmen juist perfect gekozen voor dit verhaal.

Fantastic Mr. Fox is origineel, grappig en op een bepaalde manier ook heel herkenbaar voor zowel mannen als vrouwen. En dat is al meer dan genoeg reden om de film te gaan zien.

Fantastic Mr. Fox is vanaf 29 april te zien in de Nederlandse bioscopen.