Review : Arthur Japin, De Overgave

Media door Eline

Een handelsmerk van bestsellerauteur Japin, die na De zwarte met het witte hart (1999) en  Een schitterend gebrek (2004) opnieuw met een roman komt waarin de historische werkelijkheid prachtig vervlochten is met fantasie.

De overgave vertelt het verhaal van Granny Parker, lid van een Texaanse pioniersfamilie, die in het midden van de negentiende eeuw met haar gezin een fort wil stichten in het zuiden van de, toen nog in burgeroorlog verwikkelde, jonge Verenigde Staten. Plunderingen, volksverhuizingen en moord zijn van alledag. Granny en haar familie proberen ondanks het onzekere bestaan toch een kleine gemeenschap te onderhouden en langzaam maar zeker verandert de kale vlakte nabij de Navasota rivier in Fort Parker.

Het leven kabbelt voort, maar de politieke strubbelingen in de zuidelijke staten blijven. Ondanks onderhandelingen met de gouverneur en de verschillende partijen komt er geen onafhankelijkheid van Texas en verschillende families worden verjaagd. De angst voor de indianen, de oorspronkelijke bewoners van het gebied, is groot, en niet onterecht. Ook Fort Parker wordt aangevallen door een groep Comanche indianen. Daarbij wordt een groot deel van de familie Parker vermoord en ontvoerd. Granny wordt voor dood achtergelaten.

Wonder boven wonder overleeft ze de aanval en vanaf dat moment heeft ze maar één doel voor ogen: haar ontvoerde kinderen en kleinkinderen terugvinden. Dit is het begin van een ontroerend en meeslepend verhaal van een vrouw, vastberaden haar mans dood te wreken en haar kinderen weer in haar armen te sluiten. Maar hoe reageert Granny als jaren later blijkt dat haar kleindochter, de door haar zo geliefde Cynthia Ann, getrouwd is met de leider van de Comanche?

Japin heeft met De overgave opnieuw bewezen een geweldig auteur te zijn. Het verhaal heeft bijna alle facetten van een literair meesterwerk: een intrigerend verhaal, een krachtige hoofdpersoon en een historische achtergrond. Deels bevooroordeeld, want Japin heeft mijn exemplaar van De overgave persoonlijk gesigneerd, heb ik het boek met veel plezier gelezen. Hoewel het thema misschien wat zwaar klinkt, leest het boek makkelijk weg en heeft het een verhaal dat blijft boeien, ondanks de bijna 400 bladzijden. Japin heeft het verhaal heel filmisch geschreven; er zou zo een moderne western van kunnen worden gemaakt. Door de bijlage met bronvermelding en landkaarten beleef je het verhaal nog intenser en wordt de geschiedenis van de verdrijving en opsluiting van de indianen in reservaten van een heel andere kant geschetst. De strijd om een eigen stuk land is met veel bloedvergieten gepaard gegaan, maar de strijd om liefde en geluk blijkt een nog grotere oorlog te zijn geweest.

Geschreven door Eline