Review: Das Leben der Anderen

Das Leben der Anderen is een zeer intelligente, educatieve, goed doordachte film met veel historische diepgang en een mooie, achterliggende ideologie.

Het verhaal speelt zich af in de 80er jaren in onderdrukt Oost-Duitsland; de voormalige DDR, waar de Stasi (binnenlandse veiligheidsdienst) de burgers', vooral politieke vrijheid, sterk onderdrukt.

Das Leben der Anderen vertelt het verhaal over de stoïcijnse, kille Stasi-officier Gerd Wiesler (Ulrich Mühe, 'Beste acteur' ) die opdracht krijgt de intellectuele en idealistische schrijver Georg Dreymann (Sebastian Koch, o.a. bekend van Zwartboek) en zijn geliefde, de actrice Christa-Maria Sieland (Martina Gedeck), vierentwintig uur per dag af te luisteren. Dienstplichtig begint hij aan deze taak en wordt langzaam en zonder medeweten opgeslokt door het leven van de twee geliefden en diens sympathieke overtuigingen. Zijn houding van trouwe staatsman begint steeds meer te wenden naar een ander soort ideologie. Tot dat hij voor een zeer moeilijke keuze komt te staan. Kiest hij voor zijn baan en staat of gaat hij zijn gevoel achter na?

In het verloop van de film wordt duidelijk hoe de karakters in elkaar zitten en hoe zij omgaan met de Duitse onderdrukking. Het educatieve karakter van de film wordt vooral op historisch gebied erg zichtbaar en de hele sfeer van de film geeft een zeer realistisch beeld van de 80er jaren in de DDR. Je ziet de karakters veranderen en zonder veel woorden, worden hele grote dingen duidelijk gemaakt; zeer subtiel en daardoor erg knap gedaan. De film heeft een zo genoemd 'happy end' maar is totaal niet zoetsappig. De realiteit gaat nooit verloren en zeker als een van de hoofdrolspelers overlijdt verliest deze film geen enkele glorie. Een prachtig verhaal over idealisme, onderdrukking, sympathie maar bovenal; de goedheid van de mens.

Voor meer info over deze film klik hier.

Geschreven door Veerle