Review: Lars and the Real Girl

Media door Donna

Uit de beschrijving viel namelijk op te maken dat het hier om nogal een vreemde film ging. Het verhaal zou als volgt zijn:

1. Lars is een verlegen, schuwe jonge man die
2. een sexpop aanschaft om
3. daar een serieuze relatie mee te beginnen en
4. het hele dorp accepteert zijn waan en gaat erin mee.

Onmiddellijk ontstond daarmee het vermoeden dat degene die mij deze film had getipt, erop uit was om mij een helse anderhalf uur te bezorgen met een smakeloze dijenkletser. Desalniettemin besloot ik het toch een kans te geven, immers zou het altijd tot de mogelijkheden behoren om de film af te zetten. Wat ik niet had verwacht, was dat deze film één van de leukste, liefste en ontroerendste films zou zijn die ik in tijden had gezien.

Lars is een onzekere jonge man die in de schuur woont van zijn broer en schoonzus. Met name zijn schoonzus heeft er veel moeite mee dat Lars zo op zichzelf – en dus altijd alleen – is. Ze doet er dan ook alles aan om hem over te halen eens langs te komen of te blijven eten, maar keer op keer is dit tevergeefs. Lars maakt zich snel uit de voeten en sluit zich op in zijn huisje. Ook op kantoor sluit Lars zich af van de mensen om hem heen. Ook van de lieve receptioniste, het leuke collega’tje dat een oogje op hem heeft. Lars heeft het allemaal niet door en leeft in zijn eigen wereld, maar presteert het ondertussen toch om altijd beleefd te blijven tegen anderen, zij het op wat onhandige wijze. Als Lars op een ochtend door een collega wordt getipt over een website waar je zelf je eigen sexpop kunt samenstellen, wordt er een zaadje bij hem geplant. Zes weken later wordt er dan ook een levensgrote doos bij hem afgeleverd met daarin zijn nieuwe vriendin: Bianca.

Diezelfde avond nog doft Lars zich helemaal op en gaat hij – uit zichzelf – naar zijn broer en schoonzus om hen te vertellen over zijn nieuwe vriendin. Vol ongeloof staan de twee hem aan te kijken vanuit de deuropening, maar met name zijn schoonzus is dolgelukkig dat Lars niet langer in zijn isolement lijkt te zitten. Natuurlijk mag Bianca komen eten en, aangezien Lars haar beschrijft als zwaar christelijk, mag ze ook nog blijven logeren in één van de kamers uit het grote huis. Lars merkt nog wel op dat ze in een rolstoel zit en dat hij het belangrijk vindt dat ze zich daardoor niet raar voelt als ze komt eten.

Bianca, de sexpop?!
In de volgende scene zit het getrouwde stel tegenover Lars en zijn sexpop. Lars voert gesprekken met haar en lijkt oprecht uit zijn schulp te komen. Het stel gaat samen naar de keuken en raakt daar volledig in paniek. Lars is ziek, hij moet naar de dokter. Ze besluiten voor nu het spel mee te spelen, maar lokken hem de volgende dag mee naar de dokter “omdat Bianca ziek is van al het reizen”. Bezorgd stapt Lars de auto in en stelt onderweg zijn sexpop gerust, tot de verbijstering van zijn broer en schoonzus.

Ook de dokter speelt volledig mee met Lars. Ze wijst hem erop dat Bianca wekelijkse behandelingen nodig zal hebben om de ziekte te boven te komen. In de tussentijd kan Lars dan bij haar op kantoor blijven om haar gezelschap te houden. Lars, nog altijd bezorgd om zijn 'real girl', stemt toe. Na afloop van de sessie bespreekt de dokter met broer en schoonzus wat ze denkt dat het beste is. Ga er maar in mee. Lars heeft een waan, die voortkomt uit traumatische jeugdherinneringen. Door Bianca levend te maken, heeft hij een manier gevonden om met de buitenwereld te communiceren.

Vanaf dat moment wordt Bianca volledig opgenomen in de gemeenschap. Omdat iedereen zo veel van Lars houdt, gaan ze mee in zijn waan. Lars en Bianca worden uitgenodigd op feestjes, omringen zich samen steeds meer met mensen en Lars bloeit helemaal op. Hij komt uit zijn isolement en al kan hij maar met moeite van Bianca’s zijde wijken, begint het erop te lijken dat hij – net als Bianca overigens – echt tot leven komt. Langzaam maar zeker lijkt het erop dat Lars Bianca niet meer nodig heeft in zijn leven. Zo gebeurt het dan ook dat Lars op een gegeven moment het hele huis wakker schreeuwt, omdat Bianca niet meer wakker wordt. Ze blijkt ernstig ziek en is aan het sterven.

Een integere film
Ondanks dat het verhaal van deze film absurd is, is het zo prachtig weergegeven. Je houdt eigenlijk al na de eerste vijf minuten van Lars. De film is vervuld van integriteit en subtiele humor. Prachtige muziek en uitstekend acteerwerk. Dat moet ook haast wel, anders kun je het namelijk niet aan jezelf verkopen dat je ook echt van Bianca, de sekspop gaat houden.

Lars and the Real Girl
Prijs: €9,99
EAN: 8712626042228