Review: Scream 4

Media door Karin

Net als iedereen denkt dat het weer veilig is… keert de beruchte Ghostface killer terug! Het landelijke Woodsboro, waar de grootste horrortrilogie van het vorige decennium zich afspeelde, wordt opnieuw opgeschrikt door één van de bekendste moordenaars aller tijden.

Het gaat mis op het moment dat Sidney Prescott (Neve Campbell) na jaren eindelijk terug durft naar het stadje, als laatste stop van de promotietour van haar zelfhulpboek. Politiecommandant Dewey (David Arquette) en Gale (Courteney Cox) zijn inmiddels getrouwd en vinden het gezellig dat Sidney er weer is. Sidney gaat ook langs bij haar nichtje Jill (Emma Roberts) en tante. Maar dan duikt er nog een oude bekende op. Eentje die ze al die jaren heeft weten te ontlopen: de Ghostface killer!

Terwijl zijn mes het ene na het andere slachtoffer maakt, raakt de nieuwe generatie jongeren in Woodsboro gefascineerd door de terugkeer van de iconische killer. Zo verdiept Charlie Walker (Rory Culkin) zich met een klasgenoot in de nieuwe media en technieken die de killer gebruikt. Kirby Reed (Hayden Panettiere) en haar vriendinnen maken zich vooral zorgen over wie het volgende slachtoffer is. Want ieder moment kan de telefoon gaan met die ene angstaanjagende vraag: “What’s your favorite scary movie?”

Scream 4 is écht een must-see voor de thrillseekers! Als je in je puberjaren Scream 1, 2 en 3 gezien hebt, mag dit vervolg absoluut niet ontbreken op je lijstje.

Het leuke van de Scream-trilogie is dat het een soort parodie is op de triller/horrorfilm. Het neemt het genre (en daarmee ook de vorige Scream-films) op de hak en de hoofdrolspelers mijmeren voortdurend wie de meeste kans maakt om vermoord te worden volgens ‘de regels van de horrorfilm’. De film begint erg verrassend en grappig, en eindigt zoals altijd met een zeer verrassend plot. De makers zijn er goed in geslaagd om de film nóg spannender, nóg verrassender, nóg bloederiger maar ook wat komischer te maken dan zijn voorgangers. De schrikmomenten vliegen je zoals vanouds voortdurend om de oren en geregeld zul je met je handen voor je ogen zitten te 'kijken'. Maar een waarschuwing is op zijn plaats: ga niet kijken als je flauwvalt van een druppeltje bloed! Minpuntje is overigens dat het plot wel verrassend is, maar – net zoals in voorgaande films- vrij ongeloofwaardig. De moordenaar in deze thrillerreeks hoeft niet erg veel in zijn of haar leven mee te maken om psycho te worden en er op los te moorden.

Wat deze film overigens extra leuk maakt is dat na al die jaren die tussen Scream 3 en Scream 4 zitten (11 jaar!), toch alle oude vertrouwde acteurs weer meespelen in dit vervolg. Deze personages worden daarnaast aangevuld met de jongere generatie die duidelijk op een andere manier naar de moorden kijkt. Ook de moordenaar gaat met zijn tijd mee. Niet alleen de telefoon wordt bijvoorbeeld gebruikt, maar ook Facebook. Dit maakt dat de thriller geen slap aftreksel wordt van zijn voorgangers of dat de sequel - waarschijnlijk tegen veel verwachtingen in - verveelt, integendeel. Scream 4 blijft zeker verrassen. Kijken dus! Als je durft…

Scream 4 draait vanaf donderdag 14 april in de bioscopen.