Review: No Strings Attached

Media door Danielle

No strings
Emma (Natalie Portman) en Adam (Ashton Kutcher) verknoeien hun vriendschap op een morgen met een vrijpartij. Om hun vriendschap, maar vooral zichzelf te beschermen, stelt Emma een aantal regels op: geen verplichtingen, geen leugens, geen jaloezie, geen emoties, geen gedeeld ontbijt, geen 'ik mis je', geen koosnaampjes en geen mix tapes. Kortom: No Strings Attached. Adam gaat hier graag mee akkoord, omdat hij teleurgesteld is door zijn laatste ex-vriendin en zijn vader. Maar kunnen de twee zich aan deze afspraak houden?

Moderne relatie
In de tijd van When Harry Met Sally vroegen wij ons af hoe een man en een vrouw vrienden kunnen zijn zonder seksuele relatie. Tegenwoordig is het juist de vraag of het mogelijk is om een puur lichamelijke relatie te hebben zonder emotionele rompslomp: het vraagstuk dat in deze film centraal staat. Ondertussen geniet het mannelijk geslacht tijdens de film van Natalie Portman en laat Ashton Kutcher de vrouwelijke hormonen op hol slaan.

Geslaagd koppel

Portman speelde tot nu toe in veel gearrangeerde films als V For Vendetta, The Other Boleyn Girl en - de voor vijf Oscars genomineerde film - Black Swan. We zagen haar nog niet eerder in een luchtige komedie, maar de rol van de intellectuele en emotioneel niet beschikbare Emma lijkt Natalie op het lijf geschreven. "Romantische komedies gaan vaak over een meisje dat droomt van een baan bij een modetijdschrift of een make-over krijgt. No Strings Attached gaat over mensen die we allemaal kennen", aldus de 29-jarige actrice.

Ashton lijkt er een gewoonte van te maken om rond Valentijnsdag op het witte doek te verschijnen. Vorig jaar werd er een blik Hollywoodsterren opengetrokken voor het voorspelbare Valentine's Day, waaronder ook de 32-jarige acteur. Dit keer is Ashton de enige mannelijke ster waar de dames hun kwijlbakjes voor tevoorschijn kunnen halen. Hij speelt een rol die we inmiddels van hem gewend zijn. Samen met Natalie vormt hij een verrassend, maar geslaagd koppel. Erg leuk om naar te kijken.

Origineel script

Het is te verwachten dat sex-on-demand-relatie niet werkt, maar scenarioschrijfster Liz Meriwheter maakt met No Strings Attached een geweldig debuut met een origineel script. Bovendien heeft Liz een geweldig gevoel voor humor. Dit keer is er geen zoektocht naar mr. Right. Emma is een uniek karakter in deze traditionele romantische komedie, voor haar en Adam rest dan ook de lastige uitdaging om juist niet verliefd te worden.

De underdogs

Verder geeft regisseur Ivan Reitman de underdogs van Hollywood een kans om personages neer te zetten met een echt eigen stem. Greta Gerwig, Olivia Thirlby, Ludacris, Jake Johnson en Mindy Kaling zetten personages neer waarmee we zelf vrienden zouden kunnen zijn.

Ook al ziet de filmposter er verschrikkelijk mainstream uit, No Strings Attached is een verrassend goede en originele komedie boordevol ironie, cynisme en humor. Het is een vreemde eend in de bijt over een moderne liefdesrelatie. Herkenbaar en echt.

No Strings Attached
draait vanaf 17 februari in de Nederlandse bioscopen.