Interview: Over nieuwe collectie Spijkers en Spijkers.

Mode & trends door Redactie Ze.nl

De Vlaamse Flair voorspelde na het zien van hun nieuwe collectie dat Spijkers en Spijkers dé hit voor de komende zomer worden. En in de Britse pers werd de voorjaar- en zomercollectie 2009 van de Arnhemse tweeling bejubeld als een onvermijdelijk verkoopsucces. Met de speciale prêt à porter-lijn voor de winkels van Claudia Sträter, die vanaf februari in de winkels ligt, zou 2009 wel eens de grote doorbraak van het Nederlandse label Spijkers en Spijkers kunnen betekenen.

"Ik geloof niet zo in een het idee van een doorbraak", reageert Truus Spijkers laconiek. "Soms zie je een merk opeens overal opduiken en lijkt er dus een doorbraak te zijn, terwijl het eigenlijk al jaren bestaat. Misschien valt de media plotseling heel erg op één bepaalde collectie. Maar het is belangrijker dat je stabiel, stapje voor stapje, groot wordt en aan je merk bouwt."

Ketens zoals Sacha en H&M doen het al enige tijd met het nodige succes: ze laten toonaangevende fashion designers een speciale, maar betaalbare collectie ontwerpen om zo hun eigen winkels én het spraakmakende modetalent in de schijnwerpers te zetten. Ook bij Claudia Sträter lagen al eens couture-fähige collecties in de schappen: van de Belgische Cathy Pills en Nederlandse Jan Taminiau. Dit jaar is gekozen voor een 'Spijkers en Spijkers by Claudia Sträter'-collectie, die verkocht wordt in winkels in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Groot-Brittannië en Ierland.

"Qua PR is het prachtig. Iedereen heeft het er over, dat is leuk voor Claudia Sträter én voor ons", vertelt Truus over de collectie die zij en haar zus Riet ontwierpen. "We kregen veel vrijheid en wilden echt iets moois voor de trouwe klant van Claudia Sträter maken. Die klant is voorzichtiger, die zal normaal gesproken niet zo snel Spijkers & Spijkers dragen. Ik heb een sterk gevoel bij de Claudia Sträter-klant. Het is een elegante, werkende vrouw die al wat ouder is. Mensen die ons label kopen, zijn vaak wat jonger en creatiever, modieuzer, trendgevoeliger - die willen echt iets nieuws." De kledingstukken van Spijkers en Spijkers die straks in de winkels van Claudia Sträter hangen, zijn dus "iets keuriger" dan de tweelingzussen normaal gesproken maken. "Ik zou voor deze collectie niet zo snel een diepe uitsnijding van de hals maken. De kleuren zijn wel uitgesproken, die zijn net iets gewaagder dan de Claudia Sträter-klant zelf misschien zou kiezen."

In totaal hebben Spijkers en Spijkers voor Claudia Sträter vijftien ontwerpen gemaakt, die in verschillende kleurcombinaties verkrijgbaar zijn. "De nadruk ligt op jurken, die ook in onze eigen collectie belangrijk zijn. Maar er zijn ook rokken en jassen - eigenlijk is het een hele complete collectie." Hoe die er precies gaat uitzien, wordt pas in februari duidelijk. Bij de bekendmaking van de samenwerking is alleen een drietal schetsontwerpen getoond.

Vaststaat dat het Arnhemse label, dat sinds 2000 bestaat, grossiert in draagbare ontwerpen waarin vrouwelijke jurken en luxe stoffen de hoofdtoon voeren. De voorjaar- en zomercollectie van 2009, die traditiegetrouw tijdens de London Fashion Week werd gepresenteerd, bevat bijvoorbeeld jurken met uitbundige ruches, metallic-glanzende uitstraling en semi-transparante stoffen. Jammer, dat de bezoekers van de Amsterdam International Fashion Week zo'n presentatie niet te zien krijgen. "We zijn heel erg op het buitenland gericht: we hebben een Britse agent en de meeste van onze klanten zitten in het buitenland", legt Truus uit. "Het blijkt voor Amsterdam heel moeilijk om internationale inkopers en pers naar de Fashion Week te trekken. En om in Londen én Amsterdam te showen, is gewoon niet haalbaar. Het kost veel tijd om een show neer te zetten en ik denk ook dat je maar één keer per seizoen kunt pieken."

Dus hoe groot willen Spijkers en Spijkers worden? "De onafhankelijkheid die we nu hebben, is best fijn. Maar het is ook te gek als het merk groter wordt."

Meer informatie op de website van Spijkers en Spijkers en Claudia Sträter.

Gallery