Babes in Business: Suzi is personal shopper

Werk & studie door Madelon
Sommige dames hebben van die beroepen waarvan je denkt: wat gaaf! Of: wat houdt dat eigenlijk in? In deze rubriek laten we deze businessbabes aan het woord over hun carrière. Ditmaal Suzi Vasques Dias, zij is personal shopper!

Bij een personal shopper denk je al snel aan rijke celebrities die hun hele garderobe bij elkaar laten shoppen door een ?hulpje?. Maar het zijn van personal shopper is zo veel meer dan dat! Suzi Vasques Dias is sinds 2004 actief als personal shopper en heeft zich in de afgelopen negen jaar sterk ontwikkeld. ?Ervaring is de beste leerschool?, zegt ze. ?Ik ben zelf steeds weer verrast over hoe veel passie ik voel bij mijn werk. Om de persoonlijkheid van de klant snel te doorgronden en deze te laten weerspiegelen in hun eigen stijl, rekening houdend met hun uiterlijke kenmerken? dat is geweldig om te doen.?

ghfjgf

Roeping

Suzi werkte al tien jaar in de modebranche, voordat ze de stap zette om voor zichzelf te beginnen. ?Toen ik officieel personal shopper werd, was ik de tweede in heel Nederland?, zegt ze. ?Ik was gesterkt in mijn overtuiging doordat zo veel mensen mij ervan verzekerden dat ik iets kon wat heel ongewoon en bijzonder was. Ik zag vaak binnen enkele seconden wie iemand was en op gevoel kon ik er gelijk een combinatie bij maken. Zodra ze het aantrok, was ze ?thuis? in haar eigen stijltje en zag ze dat alle positieve punten van haar lijf en uitstraling benadrukt werden.?

Volgens Suzi is kleding niet, zoals je misschien zou verwachten, haar passie. ?Mode is mijn hobby, maar mensen zijn mijn passie?, zegt ze. ?Ik kom niet alleen in aanraking met veel verschillende mensen, ik mag een kijkje in hun ziel nemen. Ze nemen me in vertrouwen en geven iets uit handen wat voor hen heel gevoelig kan liggen. Het gaat niet zozeer om kleding, het gaat om hun identiteit. Dat is heel persoonlijk.?

Hoogtepunten
?Het is lastig om een hoogtepunt uit mijn carrière te benoemen, omdat er zo veel variatie in mijn werk bestaat?, vertelt  Suzi. ?Maar als ik terugdenk aan de laatste jaren, komen mijn televisieoptredens het eerst naar boven. Ik denk dat de opdrachten met veel spanning en adrenaline het meest blijven hangen. Maar qua presteren zijn dat niet mijn hoogtepunten, ik ervaar dat als ik mijn klanten een boost heb kunnen geven in hun zelfvertrouwen.?


Suzi helpt haar klanten niet alleen door ze een nieuwe broek aan te meten. Je kunt bijvoorbeeld bij Suzi terecht voor een persoonlijk of zakelijk kledingadvies óf een totale make over. ?Ik kan op een werkdag veel verschillende dingen op mijn programma hebben staan, zoals een complete make over of gewoon shoppen met een klant?, vertelt ze. ?Als ik een nieuwe klant heb, doe ik eerst een intake bij haar thuis. Ik leer haar kennen, verneem haar wensen en neem haar huidige garderobe door. Naar aanleiding daarvan kan ik op pad. Dat doe ik meestal zonder klant, zodat zij het helemaal los kan laten.?

Toekomst
Haar toekomst ziet Suzi zonnig in. ?Ik hoop van harte dat ik mijn vak zeker nog een jaar of  vijftien mag uitoefenen?, zegt ze. ?Ik weet niet hoe het daarna zal verlopen. Ik heb veel vaste klanten, waarvan ik het leven vanaf de zijlijn volg: ze worden dikker, dunner, zwanger, dan weer dunner? Het zou prachtig zijn als ik met hen kan blijven meegroeien. Ook zou ik het erg leuk vinden om zo nu en dan iets relevants op tv mag betekenen, zolang mijn kop het toelaat, haha! Maar ik hoef echt geen bekende tv-personality te worden, hoor. Ik wil blijven doen waar ik in uitblink.?


fout in embed: media provider niet ondersteund

Tips voor dames die ook personal shopper willen worden

Volgens Suzi kan niet iedereen personal shopper worden. ?Je hebt verschillende eigenschappen nodig om dit werk goed te kunnen doen?, zegt ze. ?Een deel kun je leren, een deel is ervaring, en een deel zit je gewoon in het bloed. Zelfs een heel goede verkoopster hoeft niet een geschikte personal shopper te zijn.? Volgens Suzi moet je in staat zijn iemand snel aan te voelen, je eigen smaak volledig los te kunnen laten én alle info die je krijgt snel te ?vertalen? naar kledingcombinaties. ?Het is haast al lastig om het te omschrijven, zo gevoelsmatig gaat het?, zegt ze. ?Daarnaast moet je sterk in je schoenen staan om het beste eindresultaat te bewerkstelligen, anders ben je snel geneigd in de buurt van het bekende patroon van de klant te blijven. En daar word je niet voor ingehuurd.?

Natuurlijk komt er bij het vak van personal shopper ook een stuk vertrouwen kijken, dat je krijgt van je klanten. ?Gelukkig krijg ik dat vertrouwen al snel, zodat ik me vrij voel voor hen aan de slag te gaan?, vertelt Suzi. ?Zolang mijn hakken me kunnen dragen, hoop ik nog vaak en veel mensen blij te maken en te verrijken met hun eigen persoonlijke kledingstijl.?

Benieuwd naar Suzi?s werk als personal shopper? Kijk voor tarieven en meer informatie op haar website!

Lees ook de vorige editie van Babes in Business!