Review: Richting West

Media door Roosmarijn

De film vertelt het verhaal van Claire: een alleenstaande moeder die een druk en chaotisch leven in Rotterdam leidt. Ze is net gescheiden, maar haar ex-man slaagt erin om haar nog steeds het leven zuur te maken en denkt alleen maar aan zichzelf. Dan ontmoet ze Thomas: een aardige, vlotte man waar ze als een blok voor valt. Hij lijkt de ideale man voor haar: hij komt vaak langs en gaat heel leuk met haar zoontje Milan om. Maar Thomas is niet zo zeker van hun relatie en wisselt voortdurend van gedachten. Daardoor komt Claires leven nog meer in een stroomversnelling. Ze zal de balans moeten vinden tussen haar werk, het moederschap en de liefde. Dat het leven niet altijd gemakkelijk is, ondervindt Claire aan den lijve. Maar ze lacht en leeft haar tranen weg.

De film is heel chronologisch opgebouwd en bestaat uit tien hoofdstukken, waarin we een heel jaar uit Claires leven meemaken. Susan Visser (bekend van o.a. Gooische Vrouwen) weet deze complexe rol heel veel diepgang te geven, en brengt het verhaal van Claire heel persoonlijk en puur over - zonder dat het te zwaar wordt. Het verhaal is heel realistisch: het is op zo'n manier geregisseerd dat het heel herkenbaar is en dat je soms ook de humor van Claires situaties in kan zien. Claires zoontje Milan (Koen Borkent) is een ontzettend lief, wereldwijs en grappig jongetje. Bij de scène dat hij zijn moeder met een man in bed betrapt, moest ik ontzettend lachen en kreeg ik ter plekke last van plaatsvervangende schaamte.

Viggo Waas speelt met overtuiging de verschrikkelijke ex-man: een heel ander soort rol dan waar we hem van kennen. Stefan Rokebrand maakt in Richting West zijn speelfilmdebuut en weet de aantrekkelijke, maar besluiteloze Thomas goed neer te zetten. Hij heeft charme, waardoor we hem als kijker hem steeds weer vergeven als hij de fout ingaat. Het is knap om te zien hoe Claire omgaat met alle tegenslagen, want ze weet er altijd op de één of andere manier sterker uit te komen. De dialogen in de film maken hem spannend en komen goed uit de verf, voornamelijk omdat er in deze film veel gebruik is gemaakt van improvisatie. Ook al ben ik zelf niet zo van Nederlandse films, deze film heeft echt een goed verhaal en wordt vanaf het begin tot het eind mooi verteld. En natuurlijk zijn de sfeerbeelden van de stad Rotterdam ook een lust voor het oog. Aanrader!

Richting West draait vanaf 18 november in de Nederlandse bioscopen.