Review: The Proposal

Margaret Tate (een geweldig leuke rol van Sandra Bullock) is chef bij een uitgeverij. Je kunt haar vergelijken met Miranda Priestly uit The Devil Wears Prada: haar medewerkers zijn doodsbang voor haar en met behulp van chatprogramma's wordt doorgegeven wanneer Margaret arriveert op de redactie. Andrew (mooie man Ryan Reynolds) is haar assistent, maar alleen omdat hij uiteindelijk zelf chef wil worden. Hij is haar liever kwijt dan rijk en dat lijkt te gebeuren wanneer de Canadese Margaret te horen krijgt dat haar paspoort verlopen is en ze gedeporteerd wordt naar Canada. Om haar hachje te redden kondigt ze aan dat ze verloofd is en binnenkort gaat trouwen... met Andrew! Verbijsterd stemt hij toe, maar hij stelt wel enkele eisen aan Margaret: ze moet op haar knieën om hem ten huwelijk te vragen en hij wil dat zij zijn script leest. De vreemdelingenpolitie gelooft Margaret en Andrew niet en houdt hen nauwlettend in de gaten. Dus moeten Andrew en Margaret er alles aan doen om over te komen als een verliefd koppel...

Normaal gesproken negeer ik strategisch films waarin Sandra Bullock speelt. Naast dat de films vaak veel te zoetsappig zijn, vind ik haar spel vaak irritant en nietszeggend. Met gemengde gevoelens ging ik dan ook naar deze film. Het verhaal sprak me aan en twee uur naar Ryan Reynolds kijken is zeker geen straf, maar moest Sandra Bullock nou persé de andere hoofdrol spelen?

Conclusie
Na het zien van de film kan ik eigenlijk maar één ding zeggen: Sandra moet ophouden met die zoetsappige rollen en voortaan alleen nog maar bitches spelen! Wat een ontzettend leuke rol heeft ze in deze film en ze speelt Margaret heel overtuigend. De chemie tussen Ryan en Sandra spat van het scherm en de grappen volgen elkaar in een rap tempo op. Zoals bij dit soort films te verwachten is, zie je het einde van ver aankomen, maar de scherpe grappen, de leuke personages en het grappige verhaal maken dat helemaal goed. De overige personages zijn niet heel sterk uitgewerkt, maar het is leuk om Betty White (één van de Golden Girls) nog eens in een film te zien.

De film is dan misschien wat voorspelbaar, en het verhaal is natuurlijk niet bijster origineel, maar de chemie tussen Sandra en Ryan is zo ontzettend sterk dat de mindere punten helemaal niet meer opvallen.

Leuk detail: in de film speelt Sandra Bullock een Canadese en is Ryan Reynolds een Amerikaan. In werkelijkheid is juist Ryan een Canadees en is Sandra geboren Amerikaanse.

The Proposal
is vanaf 18 juni te zien in de Nederlandse bioscopen.