Review: Sex and the City The Movie

Door critici - uit met name de geboorteplaats van de serie New York - zo ongeveer met de grond gelijk gemaakt, maar door miljoenen fans bejubeld en de hemel in geprezen! Zelf ben ik ook niet helemaal eens met het harde oordeel van sommige recensenten. Ondanks het wat matige script, is de film namelijk echt weer Sex and the City ten voeten uit en wat verwachten - en willen - wij eigenlijk nog meer? De makers van de film hebben in ieder geval niks te klagen; het heeft alle records gebroken en is nu al bestempeld als 'beste romantische komedie van het jaar'!

Vier jaar later
De vier vriendinnen Carrie, Miranda, Charlotte en Samantha behoeven in principe geen introductie, maar vier jaar na de laatste aflevering is er natuurlijk veel gebeurd. Zo heeft Carrie, die inmiddels geen columns meer schrijft maar bezig is aan haar derde boek, eindelijk een stabiele relatie met 'Big' en hebben ze zelfs heuse bruiloftsplannen! Carrie heeft zo ontzettend veel zin in het organiseren van haar bruiloft, dat ze haast vergeet ook de andere persoon nodig te hebben om mee te trouwen. En dat zorgt voor de nodige problemen, of de bruiloft dan ook doorgaat is nog maar de vraag... Daarentegen leidt Charlotte een rustig leventje met manlief Harry en hun uiterst schattig Chinese dochtertje die zij geadopteerd hebben. Samantha heeft zich eindelijk overgegeven aan de liefde en is zelfs 'The Absolute Hunk' gevolgd naar LA. Maar stiekem heeft ze toch moeite met zich aanpassen aan haar nieuwe levenstijl. Daarbij maakt haar sexy buurman het er ook niet makkelijker op. En Miranda, de immer ijverige advocate die nooit tijd heeft en probeert haar leventje met Steve, Brady, schoenmoeder en de Oekraïense oppas op schematische wijze te regelen, komt er achter dat zij toch meer aandacht moet geven aan haar gezin.

Sex Talk
De film ademt nog steeds de sfeer van de populaire serie, ondanks dat de vriendinnen toch een dagje ouder zijn. Toegegeven; het script had wellicht wat heftiger gemogen, juist doordat de serie vaak controversieel en vooruitstrevend was. De hilarische dialogen en uitspattingen van de dames, maar ook ontroerende momenten tussen de geliefden, maken dit echter op zijn tijd weer goed. Wie kent niet de oude vaste lunchgesprekken waar geen onderwerp te gek is en waarbij zij bijna letterlijk hun ziel op tafel leggen? Maar behalve de vertrouwde vriendinnengesprekken is er als vanouds weer veel fashion, seks en liefde.

Liefde en vriendschap
Ondanks een stortvloed aan geweldige creaties van onder andere Vivienne Westwood - de bruidsjurk van Carrie is om bij weg te smelten - Chanel, Gucci, Ralph Lauren, Louis Vuitton, Manolo Blahnik en Oscar de la Renta, kan ik maar niet vaak genoeg zeggen dat de film voornamelijk gaat over de hechte vriendschap die de vier vrouwen met elkaar hebben. Zij delen werkelijk lief en leed met elkaar. En dat is wat de film - met name voor vrouwen - zo geweldig maakt. Wanneer Carrie haar appartement gaat verkopen, helpen de meiden vanzelfsprekend met het inpakken van haar immens volle kledingkast! Al haar jurkjes van de laatste twee decennia passeren de revue, gedragen door Carrie herself waarbij de andere drie mogen stemmen of de jurk behouden wordt of niet. Maar ook in moeilijke tijden staan de beste vriendinnen voor elkaar klaar: wanneer Carrie in de put zit, staan Miranda en Samantha paraat en weet Charlotte op komische wijze toch een proestbui bij Carrie te ontfrutselen. Vice versa staat Carrie direct op de stoep waneer Miranda zich toch erg eenzaam voelt tijdens de feestdagen. Je moet haast van steen zijn om niet mee te leven en ik heb dan ook menig vrouw stiekem een traantje zien wegpinken tijdens de voorstelling.

Een nieuwkomer in de SATC-clan: Jennifer Hudson - bekend van Dreamgirls - als Carries assistent. Al zijn de meningen wel verdeeld of zij daadwerkelijk iets toevoegt aan de film...

Hoe dan ook: Sex and the City: The Movie slap en langdradig? Ik denk eerder aan Sex and the City als vanouds, maar in een mooi en nieuw jasje! De formule 'Carrie, Miranda, Charlotte en Samantha' is nog even sprankelend en fabulous, waardoor je als trouwe fan het gevoel hebt oude vriendinnen na lange tijd weer terug te zien!

Ze.nl was aanwezig bij de première, lees en bekijk hier het verslag met veel foto's!

Sex and the City: The Movie is vanaf donderdag 12 juni te zien in de bioscopen.