Sport & gezondheid

Fruit: dikmaker of niet?

Reageer0 0

De laatste tijd wordt fruit in de wandelgangen als ongezond bestempeld, omdat deze dikmakend zou zijn. De meningen zijn hierover verdeeld, wat veel verwarring veroorzaakt. Is fruit nu gezond? Of kun je het beter laten staan?

Iedereen staat vrij om zijn eigen mening te vormen over voedingsmiddelen. Ik kijk naar de feiten en bedenk dan met welke stelling ik het eens ben of niet. In dit geval kan ik me voorstellen waar de verontrustende gedachten vandaan komen. Maar toch moet ik echt vaststellen dat fruit een hartstikke gezond voedingsmiddel is, waar je, mits je er goed mee om gaat natuurlijk, niet van aankomt.


Een stuk fruit bevat ten opzichte van andere voedingsmiddelen weinig calorieën. Zo bevat een appel bijvoorbeeld 56 calorieën en een sinaasappel 46. Van het aantal calorieën in een stuk fruit zal je dus niet zo snel aankomen. De reden dat sommige bronnen melden dat fruit een dikmaker is, is om de hoeveelheid suiker dat een vrucht bevat.

Suiker
Klopt, fruit bevat veel enkelvoudig suiker (net zoals gewone suiker). In fruit zitten twee soorten suikers namelijk fructose en glucose. Fructose wordt, als je glycogeenvoorraad in je lever vol is (zo slaat je lichaam suikers en koolhydraten op), omgezet in vet. In een appel, peer of aardbeien zit meer fructose dan glucose. In de ochtend zijn je glycogeenvoorraden in je lever vaak nog niet vol, dus kun je deze fruitsoorten dan het beste eten. Ook voor of na het sporten is het goed om fruit te eten, dan gebruikt je lichaam dit namelijk als energie.


Naast suiker bevat fruit veel vezels en vitaminen. Vitaminen zijn essentieel voor je lichaam om al zijn functies uit te kunnen voeren, en de vezels zorgen voor een goede stoelgang. Deze vezels zorgen er ook voor dat het stukje fruit dat je gegeten hebt langzaam verteerd wordt door je lichaam, wat ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel goed gereguleerd wordt. Dit betekent dat je er niet zo moe van wordt als van geraffineerde suiker.

Conclusie
Om het even samen te vatten bevat fruit dus gezonde suikers, veel vezels en ontzettend veel vitaminen en mineralen. Allemaal onderdelen die je lichaam nodig heeft om al zijn functies, ook vetverbranding dus, uit te voeren. Een gezonde twee stuks fruit per dag zijn dus essentieel voor je lichaam en je gezondheid! Het is verstandig je fruitinname te beperken tot twee á drie stuks per dag en probeer de fruitsoorten zoveel mogelijk te variëren. Naar mijn mening is er nog niemand dik geworden door het eten van teveel fruit, dus 'snoep verstandig, eet een appel!'

Veel succes!
 
Wat is jouw mening over het eten van fruit?

Lees ook de vorige artikelen van Miranda over gezond eten en afvallen!
________________________________________________________________________________________

Miranda (22) is studente Voeding & Diëtetiek aan de Haagse Hogeschool en voorziet ons van de laatste tips en trucs op het gebied van diëten en afvallen. Voordat Miranda aan haar opleiding begon geloofde ze alles wat op voedingsmiddelen gezet werd. Producten met light, gezond en zoveel procent minder vet waren in haar kast te vinden. Inmiddels weet ze wel beter en wil ze dit met jullie delen.

Naast haar opleiding voorziet zij gasten op verschillende feesten van drankjes en hapjes om wat extra bij te verdienen en is zij gek op shoppen, lekker (en gezond) eten en haar vriendinnen!

Reageer0 0
Er zijn 9 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • Chantal 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Leuk dat dit artikel wordt behandeld, ik heb hier specifiek om gevraagd aan Miranda.

    Natuurlijk worden we allemaal opgevoed met het idee dat fruit gezond is. Toch hoor je de laatste jaren zo veel berichten dat fruit toch niet zo gezond zou zijn. Toch eens handig om te weten hoe het nu eindelijk zit!

    En dom? Ik denk dat het eerder dom is om alles klakkeloos aan te nemen, in plaats van je soms eens af te vragen hoe het echt zit. De media en zelfs het voedingscentrum kunnen het je vrij lastig maken.

  • Marielle 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Het ongezonde aan fruit is dat het wordt gekweekt en de rassen worden geselecteerd die het zoetste zijn, want dat vinden we in Europa nou eenmaal lekker. En ook veel vruchtensuikers zijn nou eenmaal niet goed voor je. Vergeet dan ook niet wat er allemaal gespoten wordt om het fruit dat mooie verse uiterlijk te geven en je begrijpt waar het idee vandaan komt dat fruit ongezond kan zijn.

  • Karin 01 november om 09:43 bewerkt delete

    @cheyennex: ik ben er ook altijd van overtuigd geweest dat fruit gezond is. Maar snap wel dat mensen het af en toe niet meer weten, je hoort steeds vaker in de media dat het ongezond is.

  • Cheyennex 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Ik ben echt nogal in shock over dit artikel. Ik heb dus nog NOOIT van iemand gehoord dat fruit ongezond of slecht zou zijn. Van alles wat je kunt eten is fruit denk ik nog wel het gezondste. En natuurlijk, we moeten afwisselen, niet de hele dag door fruit eten, maar dat is met alles. Ik vind het om heel eerlijk te zijn nogal dom om te denken dat fruit ongezond is. En bij het eten van veel soorten fruit val je juist af, omdat je lichaam meer energie verbruikt met het verteren dan opneemt (zoals appel). Mijn advies: Maak je geen zorgen als je een dagje trek hebt in 5 stuks fruit.

  • Inge van den Berg 01 november om 09:43 bewerkt delete

    vooral zomerfruit zoals pruimen, nectarines, perziken en meloen zijn flinke dikmakers. Ze happen zo heerlijk weg maar bevatten veel vruchtensuikers, laat staan flessen vruchtensap, die vol zitten met suiker.
    Ik ben diabeet en mag maar 2 stuks fruit per dag en geen vruchtensap uit flessen of pakken. Het is moeilijk met al dat zomerfruit maar anders krijg ik teveel suikers binnen.

  • meonly 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Wel oppassen met vruchtensappen, ook als je ze zelf perst. Daar zijn al die goede vezels uitgehaald waardoor je bloedsuiker alsnog stijgt. En je drinkt veel meer weg dan dat je kan eten.

  • fashionableeightees 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Ik neem 2 stuks fruit per dag! Soms iets meer dan maar ik verse smoothies
    met de juiste soorten fruit!:)

  • alexanouk 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Overal waar TEVEEL voor staat daar kom je van aan dus ook van teveel fruitsuikers.
    Twee a drie stuks per dag vind ik helemaal oke en daar groei ik ook niet van :-)

  • fallenangel 01 november om 09:43 bewerkt delete

    Fruit hoort bij een gezond eetpatroon, veel calorieen of niet. Als je zegt van fruit aan te komen, zou dat erg apart zijn als je de rest van je eetgewoonten ook perfect volgt. Nee ik geloof daar niet zo in! Gewoon lekker veel fruit eten.

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen