Magnesium in druppelvorm voor sporters 

Sport & gezondheid door Ze.nl

Sporters hebben een grotere magnesiumbehoefte. Magnesium is noodzakelijk voor de aanmaak van energie, gaat verzuring tegen, onderhoud je spieren en gewrichten. Maar ook voor de zogenaamde wedstrijdfocus en de noodzakelijke ontspanning na een training of wedstrijd heb je magnesium nodig. 

Magnesium in druppelvorm tegen verzuring

Lange tijd werd verzuring toegeschreven aan opgehoopt melkzuur in de spieren. Dit melkzuur is een afvalproduct dat vrijkomt bij de vrijmaking van energie uit glycogeen oftewel gestapeld glucose. Dit halen wij uit de koolhydraten in ons voedsel. Echter heeft onderzoek onder marathonlopers aangetoond dat er geen opgehoopt melkzuur aanwezig was in hun lichaam. 

Hierdoor is de theorie ontstaan dat verzuring ontstaat uit een verhoogde concentratie aan waterstof ionen. Iets waarbij magnesium in druppelvorm kan helpen om het te verminderen. Verzuring is hoe dan ook een erg vervelend gevoel dat dwingt om het tempo fors omlaag te brengen. Als je goed getraind bent zal deze verzuring minder snel optreden. 

Daarnaast is voldoende water van groots belang samen met het op peil houden van je magnesium. Door 5 a 8 druppels magnesium in je bidon te doen combineer je deze twee zaken op een natuurlijke wijze. Je vult gelijkmatig je magnesium aan, waardoor ook nog eens de kans op maag-darm klachten stukken kleiner wordt. 

Magnesiumolie voor onderhoud

Volgens de WHO (World Health Organisation) hebben sporters een grotere magnesium behoefte. Niet alleen voor energie en tegen verzuring, maar ook voor het normale onderhoud van onze spieren en gewrichten. Daar waar calcium in de spieren zorgt dat we deze kunnen aanspannen, zorgt magnesium voor de ontspanning. Dit evenwicht is nodig, want anders zouden we voortdurend in een krampachtige situatie verkeren.  

Door magnesiumolie toe te passen op de huid kun je het spierherstel ondersteunen. Magnesium in olievorm wordt het beste opgenomen bij de voeten, buik en oksels. Dit kan stelselmatig toegepast worden om het herstel in zijn algemeen te bevorderen. Daarnaast kun je de olie toepassen op de plaats van de kramp of gevoelige spieren. De olie kan de klachten verlichten. 

Magnesium toegevoegd aan voeding

De antagonisten calcium en magnesium moeten in evenwicht zijn. Vaak is dat evenwicht verstoord omdat we (naar verhouding) te veel calcium binnen krijgen. Magnesium druppels zijn dan een ideale manier om deze balans via de voeding opnieuw aan te brengen. Als je een normaal en gezond voedingspatroon voor een sporter hebt zijn, na de inspanning, 10 tot 20 druppels al voldoende. 

Ook voor het onderhoud van je botten is het nemen van magnesium een prima methode. Want ook hier geldt het delicate evenwicht tussen magnesium en calcium.  Als je je botten vergelijkt met een muur worden de stenen gevormd door calcium en het cement door magnesium. Beide heb je nodig  voor een solide en stevig geheel. Voeg regelmatig druppels magnesium toe aan je eten en/of drinken voor het beste resultaat in op gebied van biologische absorptie.

Magnesium voor wedstrijdfocus

Bij elke sport en dus niet alleen schaken, darten of biljarten speelt concentratie of een focus een rol. Focus zorgt ervoor dat je niet valt of een bal op het juiste punt raakt en is dus een belangrijk onderdeel van een gezonde sportbeleving.  Neem daarom voor, tijdens en na de training of wedstrijd extra magnesium. Het draagt zo bij aan een evenwichtige opname en spreiding. Zo blijf je scherp tijdens de inspanning én heb je de juiste ontspanning.