• 1reacties
  • 0favorieten
  • 1volgers
De maatschappij

Recensie “Een oefening in Verzet”. (Theater na de Dam in Carré)

Reageer 0

Recensie “Een oefening in Verzet”. Theateravond in Carré in het kader van Theater na de Dam. Gepresenteerd door Harm Edens. Met optredens van; Joan Dreise, Ingo Piepers, Luitenant-kolonel Mostafa Hilali, André Manuel, Paul de Munnik, Lucie Chartin en Eke Simons, Johan Fretz, De Baron en Het Pasveercorps

Sinds 2010 worden elk jaar op 4 mei verschillende theatervoorstellingen georganiseerd door de stichting “theater na de Dam”. Dit om de herdenking van extra inhoud en perspectief te voorzien nu de Tweede Wereldoorlog voor de meesten van ons iets is geworden dat vrij ver van ons af staat en er steeds minder mensen zijn die de verhalen uit deze tijd over kunnen dragen en levendig kunnen houden.

Na een zeer mooie muzikale voorstelling met songteksten uit de periode tijdens en rondom de tweede wereldoorlog in de Rode Bioscoop, die ik twee jaar geleden bezocht, had ik dit jaar behoefte aan wat reflectie. Ik koos voor de voorstelling “een oefening in verzet” in Carré.

Een aparte ervaring om in de setting van de grote zaal in Carré te luisteren naar intieme persoonlijke verhalen van mensen die de periode ’40-’45 wel bewust meegemaakt hebben. Voor wie de keuze wel of niet tegen de bezetter ingaan een dagelijkse realiteit was. En voor wie mensen die wij nu als verzetshelden zien hun naasten waren. Een zusje dat op hele jonge leeftijd al niet de naam wilde accepteren die haar ouders hadden bedacht maar zelf wel bepaalde hoe ze heette.

Daarna werd door wetenschapper Ingo Piepers en Luitenant-Kolonel Mostafa Hilali een niet mis te verstaan beeld geschetst van wat het in deze tijd en onze eigen toekomst zou kunnen betekenen om in een oorlogssituatie terecht te komen. Een gitzwart beeld van de onontkoombaarheid van het opbouwen van spanningen in de politieke wereldorde en het uitmonden hiervan in oorlog, voordat er zich weer een nieuwe orde kan opbouwen. De tweede Wereldoorlog heeft tenslotte geleidt tot een compleet andere wereld dan we daarvoor kenden met de NAVO en de Europese Unie. Op deze manier werd het publiek uitgenodigd na te denken over wat de burger in het algemeen en in het bijzonder wat jijzelf zou kunnen en moeten doen in het geval er bijvoorbeeld een Derde Wereldoorlog zou uitbreken. Misschien wel een van de mooiste bijdragen was een Spoken word van Johan Fretz waarin hij zichzelf de vraag stelt; Zou ik in het verzet gaan? Hij spreekt hierin het verlangen uit te weten hoe hij zou handelen als hij met een oorlogssituatie zou zijn/ zou worden geconfronteerd. Uit welk hout ben ik gesneden als het er echt op aankomt?

Na deze zwaarmoedigere verhalen die veel stof tot nadenken boden, werd het publiek geïnjecteerd met een dosis humor van comediant André Manuel en een aantal indrukwekkende muzikale optredens. Paul de Munnik herinnerde ons eraan vooral je eigen keuzes te durven maken met een prachtige uitvoering van het nummer “Mens durf te leven”. De band De Baron en het Pasveercorps namen ons mee in de wereld van de strijdliederen en marcheermuziek. De tragiek van oorlog werd ten tonele gebracht door het ‘Avé Maria’, met veel gevoel gezongen door Eke Simons. Als laatste verrassing kwam een in het wit gekleed kinderkoor de tribunes en het podium op gestroomd. De krachtige klanken van het Italiaanse verzetsstrijderslied “Bella Ciao” gaf het publiek nog een laatste aanmoediging mee om op te staan voor waar je in gelooft.

De inspirerende en zeer waardevolle boodschap van deze avond (in alle omstandigheden en tijden); Durf tegen de stroom in te gaan. Conformeer je niet aan de grote massa. En kijk niet weg als er voor je neus iets gebeurd waarvan je weet dat het niet oké is, hoe menselijk die neiging ook is. Vrij vertaald naar Johan Fretz; Denk ik na deze avond dat ik in het verzet zou gaan? Hoewel ik graag zou denken van wel, nee waarschijnlijk niet. Maar wie weet helpt het om het in ieder geval iets harder te proberen.