Zo krijg je een opgeruimd huis én hoofd

Wonen door Flennie

Onze 'opruimexpert' Flennie is in 2014 haar eigen bedrijf Flennie Helpt gestart en geeft sindsdien als professional organizer praktische adviezen, persoonlijke coaching en alle hulp die nodig is bij het aanpakken van rommel, stapels papieren, kledingkasten, verhuisdozen en andere verzamelproblemen. Elke maand schrijft zij een blog voor Ze.nl.

Is jouw huis keurig netjes of zou je het redelijk rommelig noemen? Een rommelig huis is heel gezellig en zolang je je daarin comfortabel en je daar tot rust kunt komen, is alles prima in orde.

Mijn Leven In Puin

Maar met hopen en stapels spullen in huis is voor sommigen van ons 'rommelig' zacht uitgedrukt. Het kan zelfs zó uit de hand lopen dat je niet meer weet waar je moet beginnen met opruimen. En kom je dan ook nog op het punt dat het je allemaal niks meer kan schelen, dat je alles laat liggen en om de rommel heen gaat leven, dan kun je je behoorlijk rot gaan voelen.

Een rommelig huis kan in ernstige gevallen zelfs leiden tot gezondheidsklachten zoals astma, overgewicht, eenzaamheid en depressies. En als je weleens een aflevering hebt gezien van Mijn Leven In Puin (RTL4), dan weet je waar ik het over heb. Gelukkig komt het meestal niet zo ver, maar je kunt meer last hebben van een rommelig huis dan je denkt. 

Opruimen doe je zo!

Dus, wil je weer eens vrienden kunnen ontvangen in een schoon en comfortabel huis? Heb je geen zin meer in ruzie met je partner over mysterieuze verdwijningen van spullen? Heb je behoefte aan meer ruimte en overzicht in huis en hoofd en is het nu echt tijd voor de Grote Schoonmaak? Dan heb je geluk!

Want je kunt vandaag nog aan de slag gaan met deze simpele opruimmethode: Opruimen doe je zo!

Visualiseer meer

Neem, voordat je begint met opruimen, even de tijd om jezelf jouw ideale huis voor te stellen. Sluit je ogen en stel je in detail voor hoe jouw huis of kamer eruit moet komen te zien. Loop in gedachte door de kamers en neem alles in je op.  Open je ogen dan en probeer dit beeld vast te houden. Contrasteer dit ideale plaatje met hoe het er nu uitziet en neem dan de volgende stappen:

Stap 1: Voorbereiden

Kies eerst een startplek uit om op te ruimen. Begin daar waar je op dit moment het meeste last hebt van rommel of chaos. 

Kies vervolgens een dag uit waarop je meestal uitgerust bent. Noteer deze dag in jouw agenda en trek daarvoor 1 tot 2 uur uit. En stel jezelf een leuke beloning in het vooruitzicht voor als de klus geklaard is!

Zet op jouw opruimdag alle benodigde opruimspullen klaar. Zorg dat je 3 dozen of klapkratten in huis hebt: 

Doos B: voor spullen die Blijven op de startplek, 

Doos A: voor spullen die blijven, maar ergens Anders horen dan de startplek 

Doos W: voor spullen die Weg kunnen  door ze te verkopen of doneren.

Vergeet niet een vuilniszak, een (werkende)stofzuiger en een emmer met een sopjeklaar te zetten!

Stap 2: Sorteren 

Sorteer de spullen die op de startplek staan. Pak alles vast en verdeel het over de dozen of klapkratten en de vuilniszak. Vraag jezelf bij ieder item af: 

Wil ik het houden?

*Zo ja, hoort het op deze plek? -leg het item in doos B; hoort het ergens anders in huis? -leg het item in doos A

*Zo nee; wil ik het doneren of verkopen ?– leg het item in doos W; wil ik het niet meer hebben en kan het niet gerecycled?- stop het in de vuilniszak.

Als de startplek helemaal leeg is, maak je deze goed schoon. 

Stap 3: Indelen

Zet de vuilniszak met alles daarin bij het vuil of in de container. 

Zet de doos met donatiespullen vast in de gang of in de auto, klaar om weggebracht te worden. 

Breng de spullen uit de doos die ergens Anders horen naar de ruimte/plek waar ze horen (ga daar nog niet aan de slag met opruimen! Dat doe je pas als dat de startplek is waar je gaat opruimen). 

En de spullen die mogen Blijven uit doos B, die mogen teruggezet op of in de startplek. 

En, ziet het eruit zoals je je had voorgesteld?

Stap 4: Volhouden

Om te zorgen dat je het volhoudt om je huis netjes te houden is het verstandig om iedere dag de eettafel en het aanrecht op te ruimen en schoon te maken. Als je dit een aantal weken hebt gedaan stel je een wekelijks opruimkwartiertje in waarin je alle horizontale vlakken leeg maakt. Vervolgens stel je een maandelijks opruimuurtje in waarin je een startplek kiest en opruimt volgens het hiervoor beschreven stappenplan. 

Zet altijd een wekker zodat je niet langer werkt, maar ook niet korter! Een afstreeplijstje werkt motiverend en vergeet de beloning niet!

Wil je weten hoe dit stappenplan er in de praktijk uitziet? Bekijk dan het bijbehorende filmpje op https://youtu.be/94YvOLDDPzg

Heb je na het lezen van dit stappenplan toch nog moeite met aan de slag gaan met opruimen? Maak dan een afspraak met een professional organizer. Deze kan helpen bij het maken van keuzes, organiseren en motiveren! Kijk op www.flennie.nl  of http://www.nbpo.nl voor een professional organizer bij jou in de buurt.