Review: The help

Media door Aefke

De verfilming van de wereldwijde bestseller Een keukenmeidenroman draait vanaf eind december 2011 in de Nederlandse bioscopen. Een verhaal over de zwarte hulp in de jaren ?60. Een film die aan het boek kan tippen.

?In het Mississippi van de jaren 60 wordt aan zwarte vrouwen wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van het tafelzilver.'

Het verhaal wordt verteld door drie personages: de 23-jarige blanke vrouw Skeeter en de zwarte hulpen Aibileen en Minny. Skeeter voelt zich steeds ongelukkiger bij het onverbiddelijke racisme in haar blanke omgeving. Vooral haar vriendin Hilly vervult de rol van de superieure blanke. Zij wil voorkomen dat blanken besmet worden met 'zwarte ziekten' en daarom mogen zwarte hulpen geen gebruik meer maken van het toilet in de blanke huishoudens waar ze werken.

fout in embed: media provider niet ondersteund

Skeeter wil een boek schrijven over de zwarte hulp in de blanke gezinnen en vraagt Aibileen en Minny hun verhaal te doen. Skeeter komt in een onmogelijke spagaat terecht op het moment dat ze de verhalen van de vrouwen op wil schrijven. Tegelijkertijd moet dit in het grootste geniep gebeuren, omdat de zwarte hulp haar leven niet zeker meer is op het moment dat het project van Skeeter uitlekt. Haar blanke omgeving mag hier geen lucht van krijgen.

Een verfilming van een steengoed boek: het voelt nog steeds als vloeken in de kerk. De indrukwekkende, vuistdikke roman van Kathryn Stockett had ik binnen drie dagen uit en een week later wilde ik nog niets anders lezen. Het is een verhaal dat je bijblijft, dat aan je blijft kleven omdat het zo diep raakt. Het verhaal verdient de ruimte om te aarden.

Het scenario van de film blijft dichtbij het boek. Misschien komt dat wel, omdat regisseur Tate Taylor net als schrijfster Kathryn Stockett in Mississippi opgroeide en het verhaal zelf verwerkte tot scenario. Hoofdrollen zijn weggelegd voor o.a. Emma Stone, Octavia Spencer, Bryce Dallas Howard, Sissy Spaced en Allison Janney. Stuk voor stuk steengoede actrices.

Kon de film tippen aan het boek? Het antwoord is 'ja'. Het is een steengoede film die net zo raakt als het boek. Het zijn de scènes waarin de rassenhaat in beeld worden gebracht, het verdriet en de pijn van de zwarte hulp die ?haar? blanke kinderen trots en liefde mee wil geven en ze vervolgens bij een liefdeloze blanke moeder moet achterlaten. Een afschuwelijk mooie verfilming.

The Help is vanaf 29 december te zien in de Nederlandse bioscopen. Wil je daarnaast graag het boek lezen? Bestel 'm hier online!

©2011 DreamWorks II Dist