Review: Isabelle

Media door Marit
Stel: je bent niet moeders mooiste en je wordt altijd beoordeeld op je uiterlijk, waardoor je geen eerlijke kansen krijgt, niemand jou wil aanraken en je telkens lelijk genoemd wordt. Zou jou dat ook tot het uiterste drijven?
 
Het verhaal
Bovenstaand thema, de tegenstelling tussen mooi en lelijk, staat centraal in de film Isabelle van Ben Sombogaart. De film, naar het gelijknamige boek van Tessa de Loo, speelt zich af in de Ardennen. Wanneer Isabelle (Halina Reijn) ter ontspanning bij haar ouders (Monique van de Ven en Edwin de Vries) thuis in de bossen komt om bij te komen en dagelijks gaat zwemmen in een nabijgelegen meer, wordt ze op een dag onder dwang meegenomen door Jeanne Bitor (Tineke Caels). Daar krijgt ze te horen dat ze model zal moeten staan op de schilderijen van Jeanne.
 
De lelijke vrouw Jeanne wordt dagelijks geconfronteerd met schoonheid en de nadelige gevolgen daarvan voor haar. Om haar frustratie te kunnen uiten, schildert zij op haar eigen manier over schoonheid. Ze schildert namelijk de fases van vergankelijkheid: een mooi gezond dier, een sterk vermagerd dier, een dier dat aan het ontbinden is en tot slot een skelet. Zo wil zij laten zien dat schoonheid slechts schijn is.


 
En?
Ik vond het een goede film, hoewel ik natuurlijk ook mijn bedenkingen had bij bepaalde zaken. Er is bijvoorbeeld voor gekozen om bepaalde veranderingen door te voeren tussen boek en film, waar voor mij de bedoeling niet altijd duidelijk van is. Deels gaat het hier om kleine zaken: Jeanne gaat bijvoorbeeld van twee honden in het boek naar één hond in de film (praktischer?), haar achternaam wordt veranderd van Amable in Bos (omdat het een Nederlandse naam moet worden) en het verhaal verplaatst zich van het Franse gebied de Auvèrge naar de Ardennen (waarom?). De gebruikte locaties zijn echter prachtig en precies zoals je ze beleeft in het boek.
 
Daarnaast heeft de regisseur ervoor gekozen een belangrijk aanknopingspunt in het boek, het vinden van haar rode schoen, te veranderen in de film. In het boek wordt haar schoen gevonden bij het meer waar ze aan het zwemmen was en later, bij de ontknoping, wordt haar tweede schoen gevonden. In de film worden haar schoenen echter tegelijkertijd gevonden, aan het eind van de film, waardoor de suggestie van een misdrijf eigenlijk minder steun heeft.


 
Het personage van Jeanne Bitor is fantastisch goed gedaan. Ze is zeker niet mooi of beminnelijk, maar toch is de regisseur erin geslaagd om iemand te vinden die het zo goed speelt, dat ze empathie en medelijden opwekt. Het is Tineke Caels gelukt om het zo te spelen dat haar schoonheid en goede karakter door haar wanhoopsdaden en lelijkheid heen schemeren. 
 
Wat ik jammer vind, is dat ervoor gekozen is om niets over de achtergrond van Bernard (Wim Opbrouck), de dorpsonderwijzer die de zoektocht naar Isabelle niet staakt, en Isabelle te vertellen, waardoor het personage Bernard als een vies mannetje overkomt dat zich verlekkert aan Isabelle. Zijn motieven worden dus helaas niet medegedeeld, wat in mijn ogen een verarming is van het verhaal.
 
Toen ik hoorde dat Halina Reijn in de film speelde, ging ik ervan uit dat zij Jeanne Bitor zou spelen, gezien haar donkere haar. Ze moest voor deze film tien kilo afvallen, om een sterk vermagerde indruk te maken ? en dat is gelukt. Toch begrijp ik de keuze niet helemaal. In het boek wordt namelijk meermalen benadrukt dat het om een prachtige blonde vrouw gaat. Uiteraard is Halina een mooie vrouw, maar ze voldoet niet aan het beeld dat in het boek geschapen wordt: een oneindig mooie blonde vrouw die door eenieder begeerd wordt. Ten eerste is Halina Reijn niet blond en ten tweede is het te bediscussiëren of zij een onweerstaanbaar mooie vrouw is. Persoonlijk had ik een ander gekozen (Chantal Jansen, Bracha van Doesburgh, Jennifer Hoffman, Gigi Ravelli?), mede om de reden dat het contrast tussen beide vrouwen, blond en donker, dan groter zou zijn en meer de bedoeling van de film/het boek zou onderstrepen. Namelijk: het altijd aanwezige contrast tussen mooi en lelijk benadrukken. 

Tegen iedereen die deze film wil gaan kijken, wil ik graag zeggen: lees eerst het boek (novelle, 122 pagina?s). Door de extra informatie die je als lezer hebt opgedaan, zul je de film des te meer waarderen. 

Isabelle is vanaf vandaag, 22 september, te zien in de bioscoop.