Review: High Heels in Concert

Vrije tijd door Madelon

Wil je de komende tijd een gezellig avondje uit met vriendinnen plannen, denk dan zeker even aan de nieuwste theatervoorstelling High Heels in Concert. De show, met in de hoofdrollen niemand minder dan Birgit Schuurman, Jelka van Houten, Lucretia van der Vloot en Dennis, is de perfecte gelegenheid voor een ouderwetse ladies night.

Hoge hakken en inspirerende liedjes

De vier hoofdrolspeelsters kruipen in de huid van een Amsterdamse carrièrevrouw, een moeder, een vrijbuiter en een spirituele yogafan. Stuk voor stuk eigentijdse, herkenbare en hilarische types. De dames vormen een groep van vier vriendinnen, die allen een totaal ander leven hebben, maar wel iedere week bij elkaar komen om hun favoriete onderwerpen te bespreken. Alle ‘female-favorites’ komen langs: oneindig lang shoppen, kledingmerken, lunchen, sauna’s, hoge hakken, handtassen, seks, carrière, kinderen en natuurlijk mannen. De actrices nemen hun publiek mee langs al deze herkenbare onderwerpen, afwisselend met fijne muziek en liedjes die raken en inspireren.

Zoals we gewend zijn van series als Sex and the City en Gooische Vrouwen, vieren ook in deze vrouwelijke productie hoge hakken (Louboutins, uiteraard) en grapjes over mannen hoogtij. High Heels in Concert is een herkenbare theatershow, waarbij alles wat vrouwen interesseert, op een humoristische manier besproken wordt. Dat, gecombineerd met de heerlijke muziek en prachtige zangstemmen van de hoofdrolspeelsters, zorgt voor een onwijs goede theatervoorstelling.

Lucretia is een rasechte komiek en weet de lachers steeds weer op haar hand te krijgen. In haar rol als uitgesproken Amsterdamse zakenvrouw Sylvia, heeft ze een mening die staat als een huis en deze steekt ze ook niet onder stoelen of banken. Syl praat vrijwel alleen over hoge hakken, de affaire met haar baas en seks.
Tijdens de voorstelling dacht ik te merken dat zangeres Dennis nog even moest wennen, maar gedurende de tweede helft van de show kwam ze wat meer los en liet ze ons genieten van haar prachtige stem. Ze speelt de vrijbuiter Kate: een freelance journaliste die samen met haar hond op een woonboot woont.
Jelka van Houten heeft, wat mij betreft, in deze voorstelling bewezen dat ze meer is dan 'het zusje van'. Ze speelt Vivian, de allround moeder uit IJburg: drie kinderen, een man, een bakfiets en een strakke agenda. Jelka's zangkwaliteiten hebben mij verrast en Jelka is haar rol in deze show zeker waard.
Maar Birgit Schuurman als Dorien is, zonder twijfel, mijn favoriet. Vooral haar uitvoering van Just Hold Me van Maria Mena heeft me geraakt en ik verbaasde me tijdens ieder lied weer over haar zangkunsten. Wat een stem! Ook het optreden waarin ze de woede op haar ex in bedwang probeert te houden, brengt ze met zo veel emotie dat ik er gewoon kippenvel van kreeg.

Niet alleen de actrices, ook de muziek is goed uitgekozen. Liedjes van powervrouwen als Cyndi Lauper, En Vogue en Adele passeren de revue, maar ook stoere nummers als I Don't Wanna Be van Gavin DeGraw kunnen de dames aan. De emotie die ze in hun zang leggen komt, zo op een podium in het theater, enorm goed over. Tijdens de voorstelling merk je dat een vriendschap tussen vrouwen toch iets bijzonders is. Als je vier vrouwen Just The Way You Are van Bruno Mars voor elkaar ziet zingen, heeft het zinnetje 'She's so beautiful, and I tell her everyday' toch opeens een nóg lievere betekenis.

Kortom: High Heels in Concert zit gewoon goed in elkaar en behandelt alles wat vrouwen interesseert. Geen moeilijk verhaal, maar een fijne, relaxte show waarin comedy en muziek de boventoon voeren. Zin in een gezellig avondje uit met vriendinnen? Onthoud deze show dan zeker, het is een aanrader!

High Heels in Concert staat nog tot en met mei 2011 in de Nederlandse theaters. Kijk voor de complete speellijst en de kaartverkoop op de website van AT Theater of bel naar 0900-1353.