Belastingadviseur: Lekker afwisselend

Werk & studie door Redactie Ze.nl

Maureen (31) was op zoek naar werk, toen ze werd gebeld door een uitzendbureau: "Of ik bij de BelastingTelefoon wilde werken. Na ze even hartelijk te hebben uitgelachen (Belásting? Ik? Ga weg, joh), heb ik toch ja gezegd, en eigenlijk vond ik het onderwerp inkomstenbelasting heel interessant. Tijdens de training die ik bij de Belastingdienst kreeg, merkte ik dat ik hier talent voor had: ik snapte vrij makkelijk hoe het stelsel in elkaar stak en had weinig moeite met de berekeningen."

Zo'n gekke keuze was het dus niet, om ja te zeggen tegen de BelastingTelefoon. Je zat daar goed op je plek.
"Inderdaad. Het was alleen wel een tijdelijke klus, dus toen die afliep zette ik mijn CV weer in een paar online databases. Ik werd - wat mij betreft redelijk out of the blue - benaderd of ik interesse had in mijn huidige functie. Ik had nog nooit van het bedrijf gehoord, maar ja, ik woonde dan ook niet in die buurt. De functie klonk me wel leuk in de oren, en toen het bij het gesprek ook nog goed klikte was de beslissing snel genomen."

Wat is je huidige functie precies?
"Ik ben assistent belastingadviseur bij Lentink De Jonge in Harderwijk. Het is een middelgroot accountants- en belastingadviseurskantoor, en ik heb het er erg naar mijn zin. Ik heb leuke collega's, leuk werk, en een werkgever die me stimuleert om me verder te ontwikkelen in mijn vak."

En wat doe je als assistent belastingadviseur?
"Mijn takenpakket is gevarieerd. Eigenlijk precies zoals ik het fijn vind, maar ik ben dan ook van de zap-generatie. Van aangiften inkomstenbelasting samenstellen tot het schrijven van bezwaar- en verzoekschriften aan de Belastingdienst, aanslagen beoordelen, de uitstelregeling"

Uitstelregeling?
"Een bedrijf als het onze heeft enkele honderden tot een paar duizend klanten. Normaal moet iedereen vóór 1 april aangifte gedaan hebben, maar dat zou natuurlijk een beetje onhandig zijn voor een kantoor. Dan ben je drie maanden van het jaar stervensdruk en zou je de rest van het jaar bijna niks hoeven doen! Dus we vragen (en krijgen) voor al onze klanten tegelijk een jaar uitstel, zodat we het werk over het jaar kunnen uitspreiden. Wat dan weer niet betekent dat je alles tot het laatst kunt laten liggen: er zijn door het jaar heen een aantal peilmomenten waarop je een zoveelste deel van de aangiften moet hebben ingediend. Het hele jaar door komen er nieuwe klanten bij, dus de administratie van het één en ander neemt best wat tijd in beslag."

Heb je ook je eigen klanten?
"Ik heb een eigen 'lijst': een bestand met klanten waarvoor ik de aangiften samenstel, en met wie ik ook rechtstreeks contact heb (tenzij ze ook een accountant hebben: dan kiezen we er vaak voor om de klant maar één contactpersoon binnen de organisatie te geven, en dan loopt alle communicatie ook via die contactpersoon). Ze bellen als ze vragen hebben, of komen hun hele administratie afleveren voor de aangifte. Sommigen leveren gewoon een doos in met alle officiële brieven die ze in een jaar hebben ontvangen, en dan mag ik uitzoeken wat er wel en niet van belang is voor de aangifte. Anderen maken juist een heel duidelijk overzicht met relevante informatie, dan ben je veel sneller klaar. Maar juist die verscheidenheid in hoe mensen dit soort dingen aanpakken, vind ik heel leuk. Het zegt denk ik ook wel wat over hoe ze in het leven staan."

Wat vind je het allerleukste in je werk?
"De afwisseling en het contact met de klanten, dat zijn twee voor de hand liggende dingen. Je leeft een beetje mee met mensen, als ze een huis kopen, als ze kinderen krijgen. Je hebt het toch over geldzaken en dat is vaak heel persoonlijk.
Maar - en dit klinkt misschien raar - de belastingzaken zelf zijn ook heel leuk. Het systeem van de inkomstenbelasting bijvoorbeeld, met aftrekposten en kortingen waarmee de overheid bepaalde dingen wil stimuleren en andere ontmoedigen: ik zie de logica er wel van in, en als je de regels goed kent, kun je daar ook een beetje mee 'spelen', optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van de wet. Ik vind het fijn dat er in dit werk duidelijke wetten zijn: er is ruimte voor interpretatie maar er zijn heldere grenzen, je kunt niet zomaar wat verzinnen.
En het is toegepast werk: je bent heel concreet bezig. Mensen hebben wel eens heel veel tijd nodig om uit te leggen wat ze doen, vooral binnen adviserende beroepen. Ik ben zelf opgeleid als communicatiekundige, dus dat deed ik zelf ook. Een bakker kan gewoon roepen 'ik bak brood', maar wat doe je nu ècht als consultant? Ik vind het heerlijk om te kunnen zeggen 'ik schrijf belastingaangiften'. Natuurlijk is het uiteindelijk wel wat uitgebreider dan dat, maar mijn werk is zeker niet vaag. Aan het eind van de dag ligt er een echt product, en dat heb ik dan gemaakt. Op de één of andere manier put ik daar meer voldoening uit dan uit de beleidsplannen die ik eerder schreef."

Wat zijn de minder leuke dingen?
"Natuurlijk is het af en toe - vooral net voor een deadline - drukker dan anders, en je moet er wel tegen kunnen dat er de hele dag mensen aan je bureau verschijnen of je dit even wilt doen of dat even wilt nakijken, en oh, hoe staat het daarmee?
Ook zijn sommige klanten nu eenmaal makkelijker om mee samen te werken dan andere. Ik vind het ook lastig dat sommige dossiers maar niet af komen. Af en toe duurt het flink lang voor je alle informatie gekregen hebt die je nodig hebt. Soms zelfs wel een paar maanden, en zeker bij de complexere dossiers moet ik dan diep graven om weer te weten wat ook alweer de knelpunten waren, en of ik nu alles echt compleet heb."

Welke studie heb je voor deze functie gevolgd?
"Bij de Belastingdienst had ik al een training van enkele weken gehad over inkomstenbelasting voor particulieren, en toen ik hier kwam werken heb ik samen met mijn baas al snel besloten om het praktijkdiploma belastingrecht te halen. Daar kreeg ik een uitgebreide basis aangereikt voor de verschillende soorten belasting, die ik nu met vervolgstudies kan uitbreiden."

Op welke scholen kun je deze opleiding volgen en in welke vorm?
"Het praktijkdiploma belastingrecht (PDB) kun je via Kluwer halen. Door de opzet kun je de opleiding prima naast je (fulltime) baan volgen. De opleiding wordt in vijf modules gegeven die je niet allemaal tegelijk hoeft te halen: je mag het uitspreiden over maximaal drie jaar. Je moet wel veel aan zelfstudie doen, want er zijn per module slechts een paar klassikale lessen (op zaterdag) en dan wordt er veel lesstof ineens behandeld. Een goede voorbereiding is dus essentieel.
Het was misschien handiger geweest als ik op mijn achttiende al had geweten dat ik dit zou gaan doen, want dan had ik fiscaal recht kunnen gaan studeren. Maar ja, dat is achteraf gepraat. Op zich kan ik dat nu nog wel gaan doen, maar in deeltijd ben je daar wel zeven jaar zoet mee. Daarnaast is dát naast een fulltime baan niet niks.
De vervolgopleidingen die ik nu nog wil gaan doen, geven je uiteindelijk de mogelijkheid om een Master Fiscaal Recht te doen, maar elk onderdeel is ook een zelfstandige opleiding met waardevolle diploma's!"

Heb je nog tips voor Ze's die dezelfde baan als jij willen gaan doen?
"Bedenk van tevoren wat je wilt, en hou er rekening mee dat je altijd moet blijven bijleren. Er verandert zoveel, en als je je kennis niet bijhoudt raak je achterop. Maar verder kan ik zeggen: Gewoon doen!"