Review: Terug naar de Kust

Terug naar de kust was de eerste literaire thriller van auteur Saskia Noort welke een enorme bestseller werd en waarmee zij haar naam direct vestigde in de schrijverswereld. Er volgden nog drie thrillers: De eetclub, Nieuwe buren en De verbouwing, die ook bovenin de bestsellerslijsten prijkten en ervoor zorgden dat Saskia één van Nederlands' meest gewaardeerde thrillericonen is geworden.

Will Koopman, die regie-evaring heeft met onder andere Gooische Vrouwen en Baantjer, las Terug naar de kust ook en besloot na de laatste pagina te hebben gelezen dat ze het boek wilde verfilmen. Contact met Saskia was snel gelegd en het klikte: ondanks dat er meer kapers op Saskia's kust waren, koos ze voor Will, die op haar beurt direct aan Linda de Mol dacht als ideale hoofdrolspeelster Maria.

Maria (Linda de Mol) is parttime zangeres in een bandje, heeft twee kinderen en een relatie met Geert (Daan Schuurmans). Het loopt alleen niet zoals ze zou willen, de relatie staat op springen. Geert zit niet lekker in zijn vel, gaat constant vreemd en is vaak dronken. Als ze zwanger raakt van een derde telg, besluit ze dan ook om het kindje niet te houden, ondanks protesten van Geert. Een paar dagen na de abortus beginnen echter de bizarre en angstaanjagende bedreigingen. Voor haar eigen veiligheid en die van haar kinderen, vlucht Maria naar haar oudere zus Ans (Ariane Schluter) die in het oude huis van hun ouders is blijven wonen, aan zee. Ze duikt er onder en vertelt niemand waar ze zit.

De bedreigingen gaan echter gewoon door, maar Maria's omgeving zet vraagtekens bij de situatie. Men twijfelt aan haar geestelijke gezondheid. Klopt het wel wat ze zegt? Haalt ze zich niet gewoon vanalles in haar hoofd? Maria kampt namelijk nog met traumatische jeugdherinneringen die tijdens haar verblijf aan de kust weer in alle hevigheid op beginnen te spelen. Ondertussen komt haar belager toch gevaarlijk dichtbij...

Ook ik heb de thriller van Saskia Noort destijds verslonden. En zoals dat altijd is met verfilmingen van succesvolle boeken: je bent er toch een beetje huiverig voor. Gelukkig hebben de makers hun best gedaan en niet zonder resultaat. Terug naar de Kust is een mooie film geworden, die wat somber aandoet qua beelden en sfeer. De algehele narigheid is dus vanaf het begin voelbaar, wat helemaal bij het verhaal past.

Respect daarnaast voor hoofdrolspeelster Linda de Mol, die in deze heftige rol kruipt zonder enige gene. Zoals Edwin de Vries tijdens de première van de film vertelde aan Sp!ts: "Linda durft lelijker te zijn dan dat ze is." En dat klopt helemaal; Linda is niet de sprankelende Gooische vrouw die ze normaal laat zien. Ten eerste heeft ze als Maria donker haar, weinig make-up op haar gezicht en onflatteuze kleding aan haar lijf, maar daarnaast ook een grauwe verdrietige uitstraling. Heel geloofwaardig. Lof ook voor Linda's tegenspeelster Ariane Schluter, die volledig in haar rol als grote -maar ook door het verleden getekende- zus kruipt. Vergeet ook niet dat topacteurs Pierre Bokma en Huub Stapel mooie bijrollen vertolken, waardoor de totale cast indrukwekkend te noemen is.

Terug naar de Kust is vrij ingetogen zonder enorm heftige special effects, maar wel met af en toe een spanningsmoment erin verwerkt. De sfeer is asgrauw en koud, wat vanaf het begin een onaangenaam gevoel oproept. Lezers van het boek weten natuurlijk wel al hoe het afloopt en 'wie het heeft gedaan', maar dat mag de pret niet drukken: Terug naar de Kust is een mooie en met vlagen ook spannende verfilming die met trots toegevoegd kan worden aan de Nederlandse filmcollectie.

Terug naar de Kust is vanaf 29 oktober te zien in de Nederlandse bioscopen.