Review: De Gelukkige Huisvrouw

Media door Jet

Lea Meyer (Carice van Houten) heeft een heerlijk leventje. Ze heeft een leuke baan als stewardess, een groot huis, een goed gevoel voor humor en een lekkere, rijke vent die niet te beroerd is haar regelmatig flink te nemen. Haar leven is compleet, maar daar denkt haar man Harry (Waldemar Torenstra) anders over: hij wil dolgraag een kindje. Met de belofte dat Harry haar nu élke dag zal 'pakken', stemt Lea in.

Na een soepele zwangerschap, volgt een minder soepele bevalling. De weeën duren uren, Lea wordt volledig ingeknipt, er komt een tang aan te pas, kortom: een hel. Terwijl Harry een intens gelukkige vader is, voelt Lea geen enkele band met Harry Junior. Sterker nog: ze wil het liefst zo snel mogelijk van hem af om haar oude leventje weer terug te krijgen. Lea begint stemmen te horen, dingen te zien en zakt weg in een psychose...

Uit veiligheid voor zichzelf en de baby wordt ze gedwongen opgenomen in een psychiatrische inrichting. Maar Lea voelt zich helemaal niet 'gek' en steekt de draak met de psychiater, de therapie en de patiënten. Toch komt Lea erachter dat ze een belangrijke gebeurtenis in haar leven nog moet verwerken: de zelfmoord van haar vader. Alleen dan zal ze staat zijn weer een gelukkige huisvrouw te worden.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik voordat ik deze film ging kijken, een beetje Carice-moe was. Natuurlijk is ze briljant en beeldschoon, maar alweer een film met haar? Toch heeft ze zichzelf weer dubbel en dwars bewezen. Ze speelt de rol van Lea fantastisch. Het is ontzettend knap hoe ze zowel een vrolijke, stralende huisvrouw als een zwaar verward hoopje ellende vol overtuiging kan spelen. Maar Carice is niet de enige ster van de film: Waldermar speelt zeker goed, maar de 'gekken' zijn pas echt geweldig!

Hoewel het verhaal behoorlijk deprimerend is, bevat de film toch genoeg humor om 'm dragelijk te maken. De directe, grove uitspraken van Lea zijn hilarisch en ook de patiënten in de inrichting zorgen voor een vrolijke noot.

Dames met een zwakke maag en/of baby in de buik: misschien kunnen jullie deze film beter overslaan of tenminste een groot kussen meenemen om jullie achter te verstoppen, want de scène waarin Lea bevalt is niet bepaald een pretje om te zien. Hij is zelfs zo gruwelijk dat ik nu al een ruggenprik in het ziekenhuis heb gereserveerd voor als het mijn tijd is een baby ter wereld te brengen.

De Gelukkige Huisvrouw is hilarisch, ontroerend, zwaar, lief en verdrietig. En dat alles is een perfecte balans. Zeker zien dus!

De Gelukkige Huisvrouw is vanaf donderdag 15 april in de Nederlandse bioscopen te zien.