De kracht van de open sollicitatie

Werk & studie door Maresa

Een goede sollicitatiebrief schrijven is al een hele kunst, het schrijven van een open sollicitatiebrief (of sollicitatiemail) is nog lastiger. Je biedt jezelf namelijk aan een bedrijf aan zonder te weten of ze op dit moment iemand nodig hebben. Sterker nog: ze hebben niemand nodig, anders hadden ze wel een vacature open staan.

Je droom achterna
Een open solliciatie doen heeft iets avontuurlijks. Denk je eens in: je hoeft geen bedrijven af te gaan op zoek naar de ideale vacature, je gaat gewoon het internet af op zoek naar het ideale bedrijf. Waar heb je altijd al willen werken? Wat zou je daar willen doen?

Ten eerste moet je voor jezelf duidelijk hebben waar jouw kracht ligt. Denk aan vorige (bij)banen, oppasbaantjes, stage, school en studie. Waar kreeg je de meeste complimenten voor? Om welke redenen keken anderen naar je op? Vraag het oud-collega's en vrienden: wat zijn jouw beste eigenschappen? Verzamel ook 'bewijs', zeggen dat je daadkrachtig bent betekent niet zo veel. Vertellen dat je op de middelbare school een schoolkrant wilde beginnen en dit ook met succes hebt gedaan, zegt wel iets.

Heb je voor jezelf duidelijk wat je beste eigenschappen zijn, dan is het tijd om in te vullen hoe jouw droombaan eruitziet. Is dat op een kantoor? Is dat buiten? Is dat in een winkel? Visualiseer het: hoe laat je wakker wordt, waar je heen gaat, hoe je daar komt (fiets, auto, trein) en wat je vervolgens de hele dag doet.

In de praktijk
Stel: je droomt ervan om de hele dag mooie verhalen te lezen. Je bent gek op kinderboeken. Je bent heel netjes, precies en Nederlands ligt je goed. Redacteur worden bij een uitgeverij van kinderboeken klinkt dan heel logisch. Zoek vervolgens een uitgeverij. Je kunt je lievelingsboeken uit de kast pakken en kijken welke uitgeverij het heeft uitgebracht. Vervolgens zoek je alles uit wat je over de uitgeverij kunt vinden. Schrijf intussen alles op wat er qua ideeën in je opkomt. Denk aan: wat zou jij verbeteren als je bij de uitgeverij werkte? Hoe zou jij de beste verhalen uit de stapels manuscripten zoeken? Wat maakt jou zo bijzonder dat je echt iets toevoegt aan de uitgeverij?

Hetzelfde principe kun je ook toepassen op andere droombanen. Je kunt zelfs irritaties gebruiken voor nieuw werk. Vind je dat tv-reclames stukken beter kunnen en weet je ook precies hoe? Zorg dat je erachter komt wie bepaalde reclames maakt en bedenk een totaal nieuwe reclame. Dat concept kun je opsturen met je sollicitatiebrief. Je laat dan zien hoe jij het zou aanpakken en waarom dat nog beter werkt.

Je sollicitatiebrief
Een open sollicitatiebrief moet overtuigen, nog meer dan een gewone sollicitatiebrief. Begin daarom met een pakkende zin. Hierbij kun je een slogan gebruiken van het bedrijf. Maak ook complimenten naar het bedrijf en laat merken dat je juist graag bij hen aan de slag gaat (omdat ze zo vooruitstrevend zijn/bij je passen/enzovoort). Vervolgens vertel je waarom jij zo geschikt bent om bij het bedrijf te werken. Daarna laat je door duidelijke voorbeelden zien dat je gemotiveerd én een geweldige aanwinst bent.

Om je een idee te geven volgt hieronder een voorbeeldbrief. Natuurlijk geheel fictief, maar zo krijg je een duidelijker beeld.

Beste Philips,

'Let's make things better', dacht ik vorige week. Waar zou ik dat beter kunnen doen dan bij Philips, die deze pakkende zin jarenlang als slogan gebruikte? U heeft momenteel geen vacatures openstaan voor ontwerpers op de afdeling tv & computer. De komende vier alinea's wil ik u er desondanks van overtuigen dat ik een fantastische aanvulling ben voor dit team.

Na mijn studie productenkunde wil ik het liefst aan de slag bij een bedrijf dat zowel nationale als internationele bekendheid geniet. Daarbij zoek ik een werkgever die om zijn werknemers geeft. Over Philips hoor ik enkel positieve berichten. Zo heeft Philips de beste pensioensregeling van de Benelux en worden er leuke uitjes georganiseerd.

Ik ben iemand die verder denkt, net als Philips dat van zijn medewerkers verwacht. Bij elk product dat ik gebruik, vraag ik me af of er geen betere oplossing voor bestaat. Vaak maak ik ontwerpen voor verbeterde versies van onder andere tv's en computers. Het is mijn droom om hier mijn beroep van te maken. De motivatie heb ik, de kwalificaties ook.

In de bijlage vindt u, buiten mijn CV, twee ontwerpen van bestaande Philips-televisies, inclusief een verantwoording voor de ontwerpen. Hiermee wil ik graag laten zien hoe ik werk en wat ik voor Philips kan betekenen. Ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn inzicht en ontwerptalent mee kan werken aan nog betere producten dan Philips al op de markt brengt.

Hopelijk zijn deze brief, de ontwerpen en mijn CV een reden om mij uit te nodigen voor een gesprek waarin ik mijn motivatie verder kan toelichten.

Met vriendelijke groet,

Inspiratie opgedaan? Succes met solliciteren en geniet straks van je droombaan!