Review: Harry Potter 7 - Part 2

Media door Jikke
Tien jaar geleden kwam de eerste film vol toverstokjes en magie in de bioscoop. Nu is het dan echt tijd om afscheid te nemen van de betoverende reeks met het laatste deel: ?Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2?.

It All Ends... Dat is wat op de poster staat van de nieuwste Harry Potter-film. Tien jaar lang hielden deze magische films miljoenen mensen, jong en oud, in hun greep. Nu is het moment gekomen waarop we afscheid moeten nemen van de populaire verfilmingen van J.K. Rowlings boeken. En dat wordt gedaan met veel spanning, actie en ontknopingen!

Waar waren we ook alweer gebleven? Eerst even terugblikken op part 1: Harry (Daniel Radcliffe), Ron (Rupert Grint) en Hermione (Emma Watson) proberen Voldemorts horcruxes te vinden om ze te vernietigen. Een horcrux bevat een stukje ziel, in dit geval van Voldemort. You-know-who heeft er echter, voor het gemak, zeven gemaakt en is daarnaast op jacht naar de Deathly Hallows: de Elderwand, Invisibility Cloak en Resurrection Stone, waardoor hij onsterfelijk hoopt te blijven. Aan het eind van Part 1 hebben Harry en zijn vrienden drie horcruxes gevonden en verwoest. Om Voldemort te kunnen verslaan, moeten ze alle horcruxes (en hem uiteindelijk ook) uitroeien. Voldemort heeft ondertussen zijn handen op de Elderwand, de sterkste toverstok aller tijden, weten te leggen.

In part 2 zien we hoe de strijd verder gaat. En dat bedoel ik heel letterlijk, want in het tweede deel ligt de focus op het mentale en fysieke gevecht tussen Voldemort en Harry. Er bestaat nog steeds een connectie tussen de twee, wat zeer belangrijk is voor allebei. Voor Harry is het een manier om erachter te komen waar hij horcruxes kan vinden èn waar Voldemort mee bezig is. Daarnaast proberen Ron en Hermione hun vriend te helpen met het vinden van de laatste vier horcruxes. We komen weer terug bij Hogwarts, waar Harry niet langer welkom meer is. Toch krijgt hij hulp van alle kanten. Een complex verhaal ontwikkelt zich met een climax aan het einde: het laatste conflict tussen Harry en Voldemort.

Wat een spanning en sensatie! Vanaf moment één werd ik helemaal meegesleept in het verhaal. Zelfs op de momenten dat er geen spreuken over-en-weer klonken, was er duidelijk spanning voelbaar. Het spel van de acteurs was erg geloofwaardig, waardoor je zó in de film zat dat je moest uitkijken dat je niet zelf onder de stoel dook, op zoek naar een horcrux. Vooral Helena Bonham Carter wist haar rol als geen ander neer te zetten en het was een genot om naar haar acteerwerk te kijken.

We kijken ook naar een film die zich ontplooid heeft. In de eerste Harry Potter-film, Harry Potter and the Philosohper?s Stone, zijn de karakters nog vrij kinderlijk, net als de film zelf. Maar in het laatste deel is iedereen opgegroeid en kijken we naar een volwassen film. Zo zien we nu een dappere Ron die iedere uitdaging aangaat in plaats van een angsthaasje, en is Hermione niet langer een goody two-shoes, maar laat ze haar avontuurlijke kant zien.

Het geluid en de muziek in de film sluiten perfect aan bij wat op het beeld te zien is. Spannende muziek op zenuwslopende momenten, maar ook op de emotionele momenten prikkelt de muziek zodanig, dat je als kijker de spanning kan voelen.

De verhaallijn is bloedserieus, maar de film blijft vol met humor zitten. Verschillende malen heb ik moeten lachen, nog het meest om de altijd correcte professor McGonagall, gespeeld door Maggie Smith. Of misschien toch om de pittige Mrs. Weasley (Julie Walters)? Dit laatste Harry Potter-deel is ook ontroerend en op sommige momenten moest ik echt even slikken. Het verbaasde mij dan ook dat vooral professor Snape voor wat emotionele momenten zorgde. Bovendien zorgde de wetenschap dat dit echt het einde zal zijn van een fantastische filmreeks voor een verdrietige ondertoon.

De special effects waren uitmuntend. Geen moment twijfelde ik aan het verhaal en ik geloofde direct wat er op het scherm gebeurde.

Wat mij nog het meest verraste, was hoe goed de sfeer van het boek terugkwam in de film. De locaties, het acteerwerk, geluid en de special effects zijn blijkbaar precies de juiste formule voor dat vertrouwde Harry Potter-gevoel. En dat was echt genieten voor mij. Een fijne afsluiter van een fijne filmserie!

Wist je dat?
  • ...Daniel Radcliffe 160 brillen heeft versleten tijdens het opnemen van alle Harry Potter-films?
  • ...er 40 versies van Salazar Slytherins locket zijn gemaakt om de vele vernietigingspogingen te kunnen filmen?