Deze borstenadvertentie veroorzaakte 500 ongelukken in 24 uur

De maatschappij door Marleen_S

Een halfnaakte Sylvie die in een niemendalletje langs de A2 prijkt, daar kijken we niet meer van op. Toch veroorzaakte de volgende ‘blote’ advertentie heel wat ongelukken, 500 om precies te zijn. O ja, en dat in nog geen 24 uur.

Mannen en borsten, het is een nog grotere aantrekkingskracht dan vrouwen en chocola. Maar we geven toe, zelfs wij vrouwen zetten het op een staren als een stel jetsers nogal opvallen. Hoe je de aandacht dus trekt van jouw doelgroep? Zeg het met tieten!

Sex sells

Want sex sells, dat weten de mensen van de reclame inmiddels heel goed. Laat een blote vrouw een paar sokken verkopen en ze vliegen als warme broodjes over de toonbank. De reclamejongens van Sarafan Advertising Agency, die de volgende borstenadvertentie bedachten, pakten het daarom ook gelijk goed en vooral, euhm, groots aan.

 
De bewuste advertentie

Een close-up van een zeer rondborstige dame op de zijkant van dertig busjes plakken. We praten over zelfs zo’n grote close-up, dat je niets anders meer ziet dan een volle cup D met een ‘subtiel’ streepje blauw over het tepelgebied. In Moskou kan het.

500 ongelukken in 24 uur

Je kunt er donder op zeggen dat zo’n advertentie de aandacht trekt. Waar het reclamebureau alleen niet op had gerekend, was dat (voornamelijk mannelijke) automobilisten compleet de weg kwijtraakten. Letterlijk, want in nog geen 24 uur kregen maar liefst 500 auto’s een ongeluk door deze borstenreclame, aldus Metro UK.

Ironisch genoeg luidde de tekst op de advertentie: 'They attract'. Ja, dat blijkt wel uit de serie verkeersongevallen. Ildar Yuriev was betrokken bij één van de ongelukken. “Ik was op weg naar een vergadering toen ik een vrachtwagen zag met op de zijkant een enorm grote foto van borsten. Toen werd ik van achteren aangereden door een andere auto, die (bleek later) ook was afgeleid door de advertentie.”



Aandacht trekken

Ildar moest z’n auto gelijk naar de garage brengen, waardoor hij veel te laat op kantoor kwam. Hij hield er zelfs ook een paar lichte verwondingen aan over. “We probeerden met deze actie bedrijven aan te moedigen hun advertentie op de zijkanten van busjes en vrachtwagens te plaatsen. Het is namelijk een goed alternatief”, aldus een woordvoerder van Sarafan Advertising Agency. Het reclamebureau heeft inmiddels toegezegd iedereen die door de advertentie in een ongeluk belandde een compensatie in de vorm van onkostenvergoeding te geven. De woordvoerder vertelt verder nog dat ze de aandacht wilden trekken met deze nieuwe campagne. Nou. Dat is ze gelukt!

Wat vind jij: knap staaltje reclamewerk of levensgevaarlijke actie?