Review Sister Act: Goddelijk geweldig!

Vrije tijd door Madelon
Je kunt er niet meer omheen: de langverwachte musical Sister Act is in première! Onder het toeziend oog van niemand minder dan Whoopi Goldberg veranderde het AFAS Circustheater afgelopen zondag in een gigantisch godshuis. Ze.nl was erbij!

?Met hemels genoegen? kondigde Joop van den Ende een paar maanden geleden aan dat de goddelijke Broadway-hit Sister Act naar Nederland zou komen. En hoe! Met Simone Kleinsma in de rol van Moeder Overste, Stanley Burleson als de gevaarlijke crimineel Curtis en Carolina Dijkhuizen die in de hoofdrol schittert als Deloris van Cartier beloofde de musical opnieuw hét bewijs te kunnen leveren dat nonnen gigantisch kunnen rocken!

Whoopi Goldberg

Simone Kleinsma gaf na afloop van de voorstelling al aan dat premières nooit wennen, maar helemaal gisteravond zullen de zenuwen bij menig castlid een hoogtepunt bereikt hebben. Niet alleen de voltallige Nederlandse pers én meer dan 120 BN?ers zaten in de zaal, ook Whoopi Goldberg kwam een kijkje nemen hoe wij Nederlanders ?haar? verhaal wisten neer te zetten. Samen met producent Joop van den Ende haalde de inmiddels 57-jarige actrice de musical naar Nederland, nadat hij haar jaren geleden al wist te strikken om samen te werken aan deze grote productie. Na Nederland reist Sister Act door naar nog elf andere landen, waaronder Brazillië en Japan.

Een productie van wereldniveau dus, en dat was te zien aan de opzet van de première. Naast alle eerder genoemde aanwezigen brachten Carlo Boszhard en Irene Moors hun zondagmiddagprogramma Carlo & Irene: Life 4 You vanaf de rode loper van het Circustheater. Alle ogen waren dus gericht op het podium? Werden de verwachtingen waargemaakt?

Goddelijk niveau

De staande ovatie en het gigantische applaus dat na de voorstelling losbarstte, geven aan dat Sister Act zéker een musical is die de boeken ingaat als één van de grootste musicals in Nederland. Simone Kleinsma laat weer eens zien dat ze geboren is voor het musicalvak. Stanley Burleson zet een dijk van een crimineel neer en ook zijn ?hulpjes? TJ (Marlon David Henry), Joey (Zjon Smaal) en Pablo (Frank van Hengel) voegen enorm veel humor toe aan het verhaal.

Maar ster van de show is toch echt Carolina Dijkhuizen. In de voetsporen van een ster als Whoopi Goldberg treden is natuurlijk ontzettend moeilijk, maar de 32-jarige actrice doet het fenomenaal. In de humorvolle rol laat ze zien wat ze in huis heeft: naast de acteerprestaties ook een dijk van een stem. Daarnaast geeft het koor van de verschillende nonnen, onder leiding van ?Zuster Clarissa?, verschillende goddelijke odes aan de Lieve Heer, maar daarbij ook flinke statements. Fabulous Baby, Onbekend Bestaan en Ik Wil Genade brengen, naast veel glitter, glamour en geweldige zang, ook prachtige boodschappen.

Gaat dat zien!
Sister Act

is vooral grappig en sensationeel, maar ook ontroerend en overweldigend. Spectaculaire decorwisselingen vormen de basis voor wat vooral Carolina Dijkhuizen en Simone Kleinsma met verve afmaken: een show waar je u tegen zegt. Of U, in dit geval. Wie gaat er mee biechten?

Sister Act is exclusief te zien in het AFAS Circustheater Den Haag. Kijk voor tickets en prijzen op de website!

Ga jij ?m zien?