Etiquetteles van Anouk van Eekelen

Vrije tijd door Madelon
?Niet verfijnd?, dat vindt tweederde van alle Nederlanders van hun landgenoten. Niet zo gek, want etiquette is zo makkelijk nog niet! Anouk van Eekelen, bekend van Dames in de Dop, gaf ons daarom een basisles etiquette.

Vrouwen zijn verfijnder dan mannen en tweederde van de Nederlandse bevolking kan nog wel wat leren als het om etiquette gaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Pickwick. Als het over onszelf gaat zijn we minder kritisch: meer dan 40% vindt zichzelf verfijnd genoeg. Maar als het om de écht juiste regels gaat, valt er nog veel te leren! Weet jij bijvoorbeeld waar de mannelijke eregast moet zitten tijdens een diner? Anouk van Eekelen, etiquettedeskundige en bekend van het RTL-programma Dames in de Dop, legt voor Ze.nl nog één keer uit hoe het moet.

Wat is etiquette?
Het belangrijkst is volgens Anouk dat je voorkomt dat mensen zich ongemakkelijk voelen. ?Het is bedoeld om het gemakkelijk te maken?, vertelt Anouk. ?Mensen gaan zich vaak heel stijf gedragen, maar dat is nergens voor nodig. Etiquetteregels zijn sociale verkeersregels: als je bij een rood stoplicht staat, weet je ook dat je moet stoppen. Het is de basis om te weten dat je altijd de rechterhand geeft, dat je wacht tot iedereen zijn eten heeft, dat soort dingen.?

Toch zullen er ook tal van mensen zijn die drie of vier keer over hun theorie-examen gedaan hebben. Anouk geeft ons daarom nog één keer een basisles etiquette! Wat is nou precies belangrijk als het gaat om?

Uitnodigingen?
De etiquette begint eigenlijk al vóór de gezellige avond, bij de uitnodigingen. ?Eerst stuur je een save the date?, zegt Anouk. ?Daarmee vraag je aan mensen of zij die datum willen vrijhouden. Ongeveer zes weken van tevoren stuur je de uitnodiging. Doe dat met handgeschreven enveloppen, om je gasten een goed gevoel te geven.? Daarnaast moet je uitnodiging volledig zijn. ?Is er avondeten aanwezig of verwacht je dat je gasten van tevoren eten? Maak de uitnodiging zo duidelijk mogelijk om misverstanden te voorkomen.?

Kennismaken en begroeten?
?Het is altijd belangrijk dat iemand de regie neemt?, zegt Anouk. ?Dat is de rol van de gastvrouw. Verplaats je in anderen om te voorkomen dat mensen zich ongemakkelijk voelen als ze binnenkomen. Iedereen kent het wel, als je niemand kent wanneer je binnenkomt, word je onzeker. Als gastvrouw stel je diegene voor aan de rest.?

Bij een groep vrienden of mensen die je al langer kent is het volgens Anouk makkelijk: daarmee ontwikkel je een eigen etiquette. ?Wat wel belangrijk is, is dat je aandacht besteedt aan iedereen?, zegt Anouk. ?Klets op een feestje niet alleen maar met je beste vriendin. Mensen moeten weten dat ze welkom zijn en natuurlijk wil je ook dat ze een leuke tijd hebben.?

Uiterlijke verschijningen?
Voor vrouwen zal het geen probleem zijn: volgens Anouk moet je altijd nét even wat meer je best doen op je uiterlijk als je naar een feestje gaat. ?Als jij in je oudste spijkerbroek vol gaten en stof naar een feest gaat, is dat gewoon heel onbeleefd?, vertelt ze. ?Je geeft daarmee aan dat je het feest niet belangrijk vindt. Als iemand iets organiseert doet diegene er moeite voor. Dan moet jij ook moeite doen.?

Vaak horen bij een feest ook dresscodes. ?Er zijn drie verschillende, waar je je altijd aan moet houden?, vertelt Anouk. ?De eerste is het tenue de ville, die overdag veel gebruikt wordt. De heren dragen een stropdas, de dames een jurk of broek met een net jasje. Als er niks op de uitnodiging staat, verschijn je in deze dresscode. De andere twee gelden alleen ?s avonds. Bij black tie verschijnen de heren in smoking en de dames in cocktail, dus een jurkje tot de knie, maar een lange galajurk mag ook. Bij white tie gaan de heren in rokkostuum en de dames in een lange galajurk. Maar dit komt bijna niet meer voor. Jammer eigenlijk?, lacht Anouk.

Cadeaus?
Ben je ergens uitgenodigd, dan is het netjes om iets mee te nemen voor de gastvrouw. ?Vroeger stuurde je vooraf altijd een bloemetje, in plaats van deze mee te nemen op de dag zelf?, vertelt Anouk. ?Dat was onhandig, omdat de gastvrouw al zo druk is, en ze dan ook nog de bloemen op het water moet zetten. Tegenwoordig doen weinig mensen dat meer, maar het idee is wel leuk. Denk daarnaast na: geef geen fles wijn aan iemand die niet drinkt."

 
Een diner?

Bij het organiseren van een diner gelden een boel etiquetteregels. ?Bedenk je als gastvrouw allereerst: wie gaat waar zitten? Zet mensen die elkaar goed kennen niet naast elkaar. Die zullen dan alleen maar inside talk hebben en dat is voor de rest van de gasten niet leuk?, zegt Anouk. ?Dek de tafel voor je gasten komen en zorg dat alles compleet is, mensen vinden het vaak lastig om ergens naar te vragen. Vertel, als het eten geserveerd wordt, wat je op tafel zet. En zorg dat je als gastvrouw altijd als laatst klaar bent met eten, zodat je gasten zich niet ongemakkelijk voelen als ze langzame eters zijn.?


Volgens Anouk hoeft een diner voor de gastvrouw helemaal niet moeilijk te zijn: ?Kijk gewoon een beetje rond, zorg dat iedereen het naar zijn zin heeft. Je mag ook best de regie in handen nemen en het gesprek leiden. Zeker bij zakelijke etentjes is dat van belang.?

Bedanken?
Ook na de leuke avond gaat de etiquette door. ?Bedankjes vergeten mensen vaak?, zegt Anouk. ?Als iemand z?n best heeft gedaan en lekker voor je heeft gekookt, dan is het beleefd om na afloop een kaartje of sms?je te sturen om te laten weten dat je het leuk hebt gehad.?

Common sense
Het belangrijkste bij etiquette is dus om goed na te denken. Anouk: ?Hou rekening met het effect dat je op iemand anders kan hebben. Uit het onderzoek van Pickwick blijkt dat Nederlanders verfijning zeker waarderen, maar dat het er vaak niet zo goed uitkomt. Als iemand thee komt drinken, ga dan niet met je oudste kopje waar een oor vanaf is in de keuken staan, maar zet je mooie kopjes op tafel en neem er wat chocola bij. Zo verwen je jezelf en je gasten en breng je wat verfijning in je dag. Doe moeite voor elkaar.?


En het blijkt maar weer dat die moeite niet eens zo groot hoeft te zijn. Gebruik gewoon je verstand! Al is het maar dat je de tafel mooi dekt als je gasten krijgt. En de mannelijke eregast? Die gaat rechts van de gastvrouw. Weet je dat ook weer!

Aan welk etiquettemisverstand maak jij je nog weleens schuldig?